Het Zorgprestatiemodel 2022 – klaar voor de verandering?

FZ, GGZ

Geplaatst op: 4 augustus 2021

Het zorgprestatiemodel is vanaf 2022 de nieuwe bekostigingsvorm voor de Geestelijke gezondheidszorg (GGZ) en de Forensische zorg (FZ). Zo zullen de Diagnose Behandel Combinaties (DBC’s), Diagnose Behandel-Beveiligingscombinaties (DBBC’s) en Zorg Zwaarte Pakketten (ZZP’s) verdwijnen.

Wat verandert er voor uw instelling?

Uw instelling zal zich moeten opmaken voor de aankomende verandering per januari 2022. De verandering zal plaatsvinden voor alle instellingen die te maken hebben met de GGZ of FZ en een verandering in verschillende processen vereisen. Denk aan uw registratieproces, het declaratieproces en uw AO/IC. Met de ingang van het zorgprestatie model zal ook uw systeem (ECD/EPD) veranderen, zodat u vanaf januari 2022 een systeem heeft wat uw processen voldoende ondersteunt om de geleverde zorg te kunnen declareren.

Klaar voor de verandering?

Echter blijkt er ook discussie te zijn rondom de implementatie van het zorgprestatiemodel. Zo vereist de verandering veel technische wijzigingen. Leveranciers geven aan dat deze wijzigingen vooralsnog moeilijk te realiseren zijn aangezien de technische specificaties nog niet volledig geleverd zijn. Hierdoor lopen leveranciers eventuele vertragingen op of zijn niet in staat volledig het zorgprestatiemodel te implementeren in hun systeem. Dit heeft ook impact op de zorginstelling. Uw instelling kan namelijk het proces pas echt goed doorlopen op het moment dat de leverancier alle wijzigingen rondom het zorgprestatiemodel geïmplementeerd heeft.

Wat kan u doen om u goed voor te bereiden?

Om u goed voor te kunnen bereiden op de verandering naar het zorgprestatiemodel wordt aangeraden om uw huidige processen te inventariseren. Vanuit uw huidige processen kunt u beoordelen welke organisatieonderdelen te maken krijgen met de verandering en wat dit voor betekent. Zorg ervoor dat uw zorgverleners goed op de hoogte zijn van de nieuwe bekostigingsmethodiek, zodat zij in staat zijn vragen van cliënten te beantwoorden.

Lees meer:

Checklist

Informatiekaart

Bron Nza

Hoe nuttig was dit bericht?

Gemiddelde resultaat / 5. Aantal stemmen:

Nog geen stemmen.

Jammer om te horen dat je het bericht niet nuttig vond.

Vertel ons wat we kunnen verbeteren.