Wij vertellen u alles op het gebied van Wetten

Wetten

Wetten in de zorg zijn belangrijk voor de kwaliteit van de zorgverlening.  Tenslotte gaat u werken met kwetsbare mensen die zorg nodig hebben. Daarom regelt de overheid, door middel van wet- en regelgeving in de zorg, de kwaliteit van de zorg. Ook als kleinschalige zorgaanbieder krijgt u te maken met deze wetten en moet u daaraan voldoen.

Wetten en regelgeving zorg

Maar aan welke wet- en regelgeving in de zorg moet u voldoen? En welke zorgwetten zijn het meeste van belang als u wilt starten met het leveren van zorg? Veel wetten binnen de zorg hangen met elkaar samen. Kiest u voor een bepaalde financieringswet? Dan heeft u automatisch te maken met de verplichtingen vanuit de verbonden wet(ten). Lees daarom altijd alle wetten goed door, voordat u keuze maakt in financieringswet of doelgroep.

Welke wetgeving geldt er voor kleinschalige zorgaanbieders?

  • Wet Toetreding Zorgaanbieders (Wtza)
  • Wet Kwaliteit, klachten en geschillen (Wkkgz)
  • Wet medezeggenschap cliënten zorginstellingen (Wmcz)
  • Wet op de Beroepen Individuele Gezondheidszorg (BIG)
  • Wet Zorg en Dwang (Wzd)
  • Wet Verplichte GGZ (Wvggz)

Categorie:

Categorie:
  • Toon alles
  • document
  • E-learning
  • kennis
  • Nieuws
Nieuws
Een stappenplan, op basis van de nieuwe bestuurlijke afspraken.
Nieuws
Er zijn veel manieren waarop we een deur kunnen openen al dan niet met inzet van speciale technologieën.
document
Het belang van het melden en het onderscheid tussen een calamiteit, complicatie en incident.
document
Wilt u weten of u aan de vereisten van de Wet kwaliteit, klachten en geschillen zorg (Wkkgz) moet voldoen?
document
Deze handreiking is bedoeld als praktisch hulpmiddel voor het veilig melden van incidenten.
document
Een handig jaaroverzicht vanaf 2022 tot en met 2028.

Categorie:

Categorie:
  • Toon alles
  • document
  • E-learning
  • kennis
  • Nieuws
Nieuws
Een stappenplan, op basis van de nieuwe bestuurlijke afspraken.
Nieuws
Er zijn veel manieren waarop we een deur kunnen openen al dan niet met inzet van speciale technologieën.
document
Het belang van het melden en het onderscheid tussen een calamiteit, complicatie en incident.
document
Wilt u weten of u aan de vereisten van de Wet kwaliteit, klachten en geschillen zorg (Wkkgz) moet voldoen?
document
Deze handreiking is bedoeld als praktisch hulpmiddel voor het veilig melden van incidenten.
document
Een handig jaaroverzicht vanaf 2022 tot en met 2028.

Agenda

03
mrt

Houd mij op de hoogte
van het laatste zorgnieuws

Inloggen op Mijn BVKZ en Kennisplein

Om toegang te verkrijgen tot Mijn BVKZ en het volledige Kennisplein dient u lid te zijn van onze branchevereniging. Bent u geen lid? Klik dan op de gele knop ‘Lid worden’. 

Inloggen