Zoeken
Sluit dit zoekvak.
Zoeken
Sluit dit zoekvak.

Wij vertellen u alles op het gebied van Wkkgz

Wkkgz

De Wet kwaliteit, klachten en geschillen zorg (Wkkgz) legt vast wat goede zorg inhoudt. En wat er moet gebeuren als mensen een klacht hebben over de zorg of te maken krijgen met incidenten. Het doel van de wet is om de zorg gezamenlijk te verbeteren, door openheid te geven over en te leren van eventuele fouten, klachten en andere incidenten in de zorg.

Voor wie geldt de Wkkgz?

De Wkkgz geldt voor zorgaanbieders binnen de Wet langdurige zorg (Wlz) en de Zorgverzekeringswet (Zvw). Ook is deze wet van toepassing voor pgb-zorgaanbieders (binnen de Zvw en Wlz) en ZZP’ers.

De Wkkgz regelt een aantal verplichtingen voor zorgaanbieders:

  • Structureel leren en verbeteren door resultaten, klachten en incidenten met elkaar te bespreken.
  • Verklaring Omtrent Gedrag (VOG) en vergewisplicht (arbeidsverleden) bij indiensttreding van nieuwe medewerkers.
  • Meldcode huiselijk geweld en kindermishandeling.
  • Veilig incidenten melden (VIM): Systeem voor veilig melden.
  • Informatieplicht over incidenten aan de cliënt.
  • Meldplicht bij de IGJ rondom calamiteiten, ontslag bij ernstig disfunctioneren en geweld in de zorgrelatie.
  • Een laagdrempelige klachtenregeling en aansluiting bij een geschilleninstantie.
  • Zorg verlenen volgens kwaliteitskaders.
  • Zeggenschap voor medewerkers: Zij kunnen invloed uitoefenen op het beleid, wanneer dat nodig is om goede zorg te verlenen.

Samenwerking Klachtenportaal Zorg

BVKZ werkt samen met Klachtenportaal Zorg op het gebied van klachtenregeling. Als lid van BVKZ kunt u tegen een gereduceerd tarief gebruikmaken van de diensten van Klachtenportaal Zorg, zoals een klachtenregeling, een onafhankelijke klachtenfunctionaris en aansluiting bij een onafhankelijke geschillencommissie.

Klachtenportaal Zorg

Extra informatie

Landelijk Actieplan Zeggenschap (LAZ)
IGJ – Melden en aanvragen voor professionals
Rijksoverheid – Wkkgz

Categorie:

Categorie:
  • Toon alles
  • document
Webinar
Alleen leden
Kijk het webinar van 26 september 2024 terug.
document
Het belang van het melden en het onderscheid tussen een calamiteit, complicatie en incident.
document
Wilt u weten of u aan de vereisten van de Wet kwaliteit, klachten en geschillen zorg (Wkkgz) moet voldoen?
document
Deze handreiking is bedoeld als praktisch hulpmiddel voor het veilig melden van incidenten.
kennis
Sinds 1 juli 2023 is er een nieuwe aanvulling op de Wkkgz van kracht, die van belang is voor medewerkers in de zorg.
kennis
In de Wkkgz is opgenomen dat een zorgaanbieder meldingsplicht heeft op 3 onderwerpen.

Categorie:

Categorie:
  • Toon alles
  • document
Webinar
Alleen leden
Kijk het webinar van 26 september 2024 terug.
document
Het belang van het melden en het onderscheid tussen een calamiteit, complicatie en incident.
document
Wilt u weten of u aan de vereisten van de Wet kwaliteit, klachten en geschillen zorg (Wkkgz) moet voldoen?
document
Deze handreiking is bedoeld als praktisch hulpmiddel voor het veilig melden van incidenten.
kennis
Sinds 1 juli 2023 is er een nieuwe aanvulling op de Wkkgz van kracht, die van belang is voor medewerkers in de zorg.
kennis
In de Wkkgz is opgenomen dat een zorgaanbieder meldingsplicht heeft op 3 onderwerpen.

Agenda

16
okt
16
okt
17
okt
01
nov
04
nov

Houd mij op de hoogte
van het laatste zorgnieuws

Inloggen op Mijn BVKZ en Kennisplein

Om toegang te verkrijgen tot Mijn BVKZ en het volledige Kennisplein dient u lid te zijn van onze branchevereniging. Bent u geen lid? Klik dan op de gele knop ‘Lid worden’. 

Inloggen