De Wet kwaliteit, klachten en geschillen zorg (Wkkgz) legt vast wat goede zorg inhoudt. En wat er moet gebeuren als mensen een klacht hebben over de zorg of te maken krijgen met incidenten. Het doel van de wet is om de zorg gezamenlijk te verbeteren, door openheid te geven over en te leren van eventuele fouten, klachten en andere incidenten in de zorg.
De Wkkgz geldt voor zorgaanbieders binnen de Wet langdurige zorg (Wlz) en de Zorgverzekeringswet (Zvw). Ook is deze wet van toepassing voor pgb-zorgaanbieders (binnen de Zvw en Wlz) en ZZP’ers.
De Wkkgz regelt een aantal verplichtingen voor zorgaanbieders:
BVKZ werkt samen met Klachtenportaal Zorg op het gebied van klachtenregeling. Als lid van BVKZ kunt u tegen een gereduceerd tarief gebruikmaken van de diensten van Klachtenportaal Zorg, zoals een klachtenregeling, een onafhankelijke klachtenfunctionaris en aansluiting bij een onafhankelijke geschillencommissie.
Landelijk Actieplan Zeggenschap (LAZ)
IGJ – Melden en aanvragen voor professionals
Rijksoverheid – Wkkgz
Categorie:
Categorie:
Agenda
Houd mij op de hoogte
van het laatste zorgnieuws
Houd mij op de hoogte van alle actuele zaken
Snel naar
Kennisplein
Wij gebruiken technologieën zoals cookies om informatie over je apparaat op te slaan en/of te raadplegen. We doen dit met als doel om de beste ervaring te bieden en om gepersonaliseerde en niet-gepersonaliseerde advertenties te tonen. Door in te stemmen met deze technologieën kunnen wij gegevens zoals surfgedrag of unieke ID's op deze site verwerken. Als je geen toestemming geeft of je toestemming intrekt, kan dit een nadelige invloed hebben op bepaalde functies en mogelijkheden.
Om toegang te verkrijgen tot Mijn BVKZ en het volledige Kennisplein dient u lid te zijn van onze branchevereniging. Bent u geen lid? Klik dan op de gele knop ‘Lid worden’.
Inloggen