Cliënten blijven tevreden over ouderenzorg

Cliënten blijven tevreden over ouderenzorg

Mensen die gebruikmaken van verpleeghuiszorg of wijkverpleging zijn nog altijd zeer tevreden over de zorg die zij ontvangen

‘Een dikke 8 voor de zorg’

Mensen die gebruikmaken van verpleeghuiszorg of wijkverpleging zijn nog altijd zeer tevreden over de zorg die zij ontvangen. Dat blijkt uit een groot landelijk onderzoek onder ruim 55.000 cliënten dat in 2024 is uitgevoerd. Dit jaar wordt cliënttevredenheid onder het Generiek Kompas ‘Samen werken aan kwaliteit van bestaan’ op een andere manier gemeten voor de wijkverpleging en verpleeghuiszorg gezamenlijk.

In de verpleeghuiszorg gaven cliënten gemiddeld een 8,3 voor de zorg, gebaseerd op ervaringen van meer dan 2.200 locaties. Ook in de wijkverpleging werden op alle negen gemeten onderdelen cijfers boven de 8 gegeven. Vooral de persoonlijke aandacht en het gevoel van veiligheid bij de zorgverlener scoorden het hoogst: een mooie 8,9.

Zorgmedewerkers maken het verschil

Deze resultaten laten zien dat zorgmedewerkers, ondanks alle uitdagingen in de sector, erin slagen om iedere dag weer mensgerichte en liefdevolle zorg te bieden.

Ruimte om te leren en verbeteren

De uitkomsten van de jaarlijkse meting geven niet alleen inzicht in wat goed gaat, maar ook waar nog ruimte is voor verbetering. Zo scoorde de vraag of de zorg op het afgesproken tijdstip komt, met een 8,0, het laagst. Het is belangrijk dat zorgorganisaties deze informatie gebruiken om te blijven leren en ontwikkelen.

Aandacht voor kwaliteit van leven

Naast zorgkwaliteit werd ook gevraagd naar de ervaren kwaliteit van leven. Mensen blijven daarover gematigd positief. Een belangrijk signaal om aandacht te blijven houden voor welzijn, zingeving en een menswaardig leven – naast goede medische zorg.

Ervaringsmeting Generiek Kompas

In 2025 loopt er een nieuwe landelijke meting, waarbij cliënten én hun naasten hun ervaringen kunnen delen. Dit meetinstrument hoort bij het Generiek kompas ‘Samen werken aan kwaliteit van bestaan’. Per 1 januari 2025 is dit nieuwe meetinstrument beschikbaar en tevens het instrument wat elke organisatie in de Wlz en de Zvw gebruikt om jaarlijks een ervaringsmeting uit te voeren en de uitkomsten ervan aan te leveren bij de gegevensmakelaar.

Alleen leden
Wilt u dit artikel graag lezen?

Alleen BVKZ leden hebben toegang tot onze kennisdocumentatie, e-learnings en digitale kennisbijeenkomsten. Wilt u ook toegang? Word dan lid van BVKZ.

Waarom lid worden? Bekijk de voordelen

Wil je reageren op dit artikel?
Laat dan hieronder een reactie achter

Inloggen op Mijn BVKZ en Kennisplein

Om toegang te verkrijgen tot Mijn BVKZ en het volledige Kennisplein dient u lid te zijn van onze branchevereniging. Bent u geen lid? Klik dan op de gele knop ‘Lid worden’. 

Inloggen