Een kwaliteitsmanagementsysteem (KMS) is een managementinstrument om de kwaliteit van de bedrijfsvoering te waarborgen en te verbeteren. Het systeem maakt zichtbaar wat de kritieke processen in de organisatie zijn, of cliëntaanvragen juist en tijdig verwerkt worden en of de cliënten tevreden zijn.
Veel financierders vragen van zorgaanbieders dat ze systematisch werken aan de kwaliteit van zorg en dat dit geborgd is door het werken met een kwaliteitsmanagementsysteem. De Inspectie laat certificatie van het kwaliteitsmanagementsysteem vaak meewegen in de risicobeoordeling van een organisatie.
Voor de zorgsector kunnen diverse kwaliteitsmanagementsysteem gebruikt worden, zoals ISO 9001, HKZ, NEN-EN 15224 en PREZO.
Categorie:
Categorie:
Agenda
Houd mij op de hoogte
van het laatste zorgnieuws
Om toegang te verkrijgen tot Mijn BVKZ en het volledige Kennisplein dient u lid te zijn van onze branchevereniging. Bent u geen lid? Klik dan op de gele knop ‘Lid worden’.
Inloggen