Wij vertellen u alles op het gebied van Arbeidsomstandigheden

Arbeidsomstandigheden

Werkgevers moeten, volgens de Arbowet, ervoor zorgen dat hun werknemers veilig en gezond kunnen werken. Dit betekent dat iedere werkgever een arbobeleid ontwikkelt en uitvoert. Een goed arbobeleid zorgt voor verhoogde inzetbaarheid en productiviteit, beperkt de gezondheidsrisico’s, vermindert het ziekteverzuim en bevordert de re-integratie.

Arbobeleid

Het arbobeleid bestaat onder andere uit:

  • Risico-inventarisatie en -evaluatie (RI&E)
  • Beschikbaarheid van arbodienst of bedrijfsarts
  • Aanwezigheid van een preventiemedewerker
  • Aanwezigheid van bedrijfshulpverlening (BHV)
  • Voorlichting over arbeidsomstandigheden
  • Afspraken rondom verzuim
  • Periodiek Arbeidsgezondheidskundig Onderzoek (PAGO)
  • Psychosociale arbeidsbelasting (PSA)

RI&E

Volgens de Arbowet moet ieder bedrijf een schriftelijke RI&E en een daarop gebaseerd plan van aanpak (PvA) maken. Dus ook als u maar weinig werknemers in dienst heeft. De Arbeidsinspectie controleert of de werkgever een RI&E en PvA heeft en of deze volledig zijn.

  • Bedrijven met 25 of minder werknemers hoeven hun RI&E niet te laten toetsen. Maar zij moeten dan wel met een branche erkend RI&E-instrument werken.
  • Bedrijven met méér dan 25 werknemers moeten hun risico-inventarisatie en -evaluatie (RI&E) wel laten toetsen door een Arbo- kerndeskundige.

Zelfinspectie arbeidsomstandigheden

Heeft uw zorgorganisatie het arbobeleid op orde? Check zelf hoe u ervoor staat en doe de zelfinspectie. U doorloopt enkele stappen en ontvangt persoonlijke verbeterpunten waar u direct mee aan de slag kunt.

Extra informatie

Arboportaal 
BeleidsSpiegel
Werkstress verminderen
Nederlandse Arbeidsinspectie
Free-learning – Arbeidsomstandigheden modules
Arboned – PSA

Categorie:

Categorie:
  • Toon alles
  • document
  • E-learning
  • kennis
  • Nieuws
  • Webinar
document
Alleen leden
Een veilige (werk)omgeving voor de cliënt en de zorgverlener is waar goede zorg voor staat.
Webinar
Alleen leden
Lees het verslag van de BVKZ Kennisbijeenkomst van 10 oktober 2023.
document
De Arbeidsinspectie blikt terug op de resultaten van het programma Zorg in de periode 2020 tot en met 2022.
document
Een checklist voor welzijn en maatschappelijke dienstverlening.
kennis
De RI&E helpt om risico’s in kaart te brengen en die risico’s aan te pakken door middel van een plan van aanpak.
kennis

BHV

Bedrijfshulpverlening (BHV) is de hulp die verleend wordt bij calamiteiten in een organisatie, die de gezondheid en/of veiligheid bedreigen.

Categorie:

Categorie:
  • Toon alles
  • document
  • E-learning
  • kennis
  • Nieuws
  • Webinar
document
Alleen leden
Een veilige (werk)omgeving voor de cliënt en de zorgverlener is waar goede zorg voor staat.
Webinar
Alleen leden
Lees het verslag van de BVKZ Kennisbijeenkomst van 10 oktober 2023.
document
De Arbeidsinspectie blikt terug op de resultaten van het programma Zorg in de periode 2020 tot en met 2022.
document
Een checklist voor welzijn en maatschappelijke dienstverlening.
kennis
De RI&E helpt om risico’s in kaart te brengen en die risico’s aan te pakken door middel van een plan van aanpak.
kennis

BHV

Bedrijfshulpverlening (BHV) is de hulp die verleend wordt bij calamiteiten in een organisatie, die de gezondheid en/of veiligheid bedreigen.

Agenda

25
nov
27
nov
28
nov

Houd mij op de hoogte
van het laatste zorgnieuws

Inloggen op Mijn BVKZ en Kennisplein

Om toegang te verkrijgen tot Mijn BVKZ en het volledige Kennisplein dient u lid te zijn van onze branchevereniging. Bent u geen lid? Klik dan op de gele knop ‘Lid worden’. 

Inloggen