Zoeken
Sluit dit zoekvak.
Zoeken
Sluit dit zoekvak.

BVKZ Kennisbijeenkomst – Grensoverschrijdend gedrag

BVKZ Kennisbijeenkomst – Grensoverschrijdend gedrag

Lees het verslag van de BVKZ Kennisbijeenkomst van 10 oktober 2023.
Vorige week organiseerden we een digitale kennisbijeenkomst over (seksueel) grensoverschrijdend gedrag in de zorgrelatie. Selini Roozen, senior inspecteur bij de IGJ, vertelde over de verschillende aspecten die hierbij een rol spelen.

Onderwerpen bijeenkomst

  • Wat is nu seksueel overschrijdend gedrag?
  • Wat is de omvang?
  • Wat houdt een afkoelingsperiode in?
  • Waarom cliënten en collega’s zwijgen?
  • Wat de glijdende schaal is, ook het gebruik van social media hoort hierbij.
  • Wat kunnen we doen? Bewustwording, preventie en interventie.

Terugblik bijeenkomst

Afkoelingsperiode

Als de zorgverlener en cliënt een relatie willen starten, dan kan dat pas na een bepaalde periode na afsluiting van de zorgrelatie. Deze afkoelingsperiode zorgt ervoor dat beide een tijd afstand kunnen nemen van de zorgrelatie om zo te ontdekken of er daadwerkelijk aan beide kanten nog een andere relatie tot stand kan komen.
Hoe lang is zo’n afkoelingsperiode?
Is geen simpel antwoord. Dit verschilt per discipline en ook de duur van de zorgrelatie. In een aantal beroepscode staat hier iets over opgenomen. Het is goed om als werkgever hier over na te denken en dit ook op te nemen in het eigen beleid. De meeste werkgevers houden een periode van 1 tot 2 jaar aan.

Meldingen bij de IGJ

Maak je een melding anoniem?
Ja, dat kan in principe wel, maar dit is ingewikkeld voor de IGJ. Het gebeurt wel eens, vooral in een heel moeilijke situatie. Maar het valt dan niet goed te onderzoeken. Voor zorgaanbieders is er een meldplicht over overschrijdend gedrag in de zorgrelatie. Ook als u iemand ontslaat vanwege zo’n situatie dan moet dit gemeld worden. Als de zorgaanbieder dit niet doet dan kan de IGJ een boete opleggen. Dit komt in de praktijk niet veel voor, maar het is wel mogelijk.
Wat gebeurt er als er een melding gedaan is over jouw organisatie?
Stel dat de cliënt heeft gemeld. Dan zal de IGJ altijd de zorgaanbieder benaderen. Ze vragen de organisatie dan meestal om het te onderzoeken en een rapport te maken. Hiervoor moet dan zowel de client, als de zorgverlener bevraagd worden en het is belangrijk dat de zorgorganisatie hier zelf op reflecteert en aangeeft hoe zij zaken kan verbeteren.
Spanningsveld tussen openheid en dreiging melding/toezicht
Eén van de leden geeft aan dat ze het lastig vindt om aan de ene kant het taboe te doorbreken door het bespreekbaar te maken en daardoor eerder signalen binnen te krijgen. Aan de andere kant hangt dan de dreiging van een melding naar de IGJ en wellicht wel ontslag boven, dit maakt het niet eenvoudig om het onderwerp bespreekbaar te maken. Selini Roozen geeft aan dat dit inderdaad het spanningsveld is de IGJ zich hier ook van bewust is.
Vraag aan de aanwezigen: Zijn jullie actief bezig met beleid, gesprekken voeren etc.?
Eén van de leden van BVKZ vertelt dat zij hier een actief beleid op voeren.
  • Zij zeggen regelmatig tegen alle kinderen en jongeren die bij hen in zorg zijn: ‘Wat er ook gebeurt, je mag altijd alles tegen papa en mama / je ouders zeggen als er iets is dat je niet fijn vindt.
  • Zij doen elk jaar een veiligheidsenquête waarin ook vragen worden gesteld over grensoverschrijdend gedrag. Als daar signalen uit voortkomen dan worden deze opgepakt.
Een andere lid geeft aan dat zij hierover een stuk hebben opgenomen in hun personeelsbeleid en dat ze hier regelmatig met elkaar over in gesprek gaan.

Factsheet - Het mag niet, het mag nooit

In de factsheet leest u hoe u grensoverschrijdend gedrag kunt voorkomen en waar u een melding kunt maken.

Kennisplein

Wij vinden dat wij als branchevereniging bij kunnen dragen aan, en ook een rol hebben in, de discussie over goede en veilige zorg en ongewenst gedrag. Het is belangrijk om grensoverschrijdend gedrag in de zorg te voorkomen, te herkennen en bespreekbaar te maken. Dit doen wij door informatie te verstrekken, door kennis te delen en door toegang tot de klachtencommissie en vertrouwenspersoon te faciliteren. Op het Kennisplein hebben wij informatie, documenten en interessante links voor u verzameld.

Alleen leden

Wilt u dit artikel graag lezen?

Alleen BVKZ leden hebben toegang tot onze kennisdocumentatie, e-learnings en digitale kennisbijeenkomsten. Wilt u ook toegang? Word dan lid van BVKZ.

Waarom lid worden? Bekijk de voordelen

Inloggen op Mijn BVKZ en Kennisplein

Om toegang te verkrijgen tot Mijn BVKZ en het volledige Kennisplein dient u lid te zijn van onze branchevereniging. Bent u geen lid? Klik dan op de gele knop ‘Lid worden’. 

Inloggen