Handreiking kwaliteitsbeeld: optioneel voor organisaties met minder dan 25 cliënten
De Kompasraad heeft besloten om het kwaliteitsbeeld in de huidige vorm te behouden voor het komende jaar. Concreet betekent dat dat het beeld vormvrij blijft en dat de deadline voor aanlevering in 2026 blijft staan op 31 maart. Wel is besloten dat voor organisaties met minder dan 25 cliënten de aanlevering van een kwaliteitsbeeld optioneel is i.v.m. de onevenredige administratieve belasting voor deze groep aanbieders.
Wijzigingen ten opzichte van vorig jaar
De aanbevelingen van Berenschot zijn verwerkt in de handreiking Inzicht in Kwaliteit.
- Zo is er bij elke bouwsteen de vraag toegevoegd wat de invulling van een bouwsteen oplevert voor mensen met een zorgvraag en diens naaste(n).
- Doel en middel explicieter maken.
Een leer- en verbetercyclus, zoals de PDCA, als onderliggend raamwerk te verankeren. - Randvoorwaarden, zoals personeelsbeleid, bedrijfsvoering en digitalisering zijn onderdeel van de kwaliteitsbeweging.
- Het proces van totstandkoming van het kwaliteitsbeeld mee te nemen.
- Tot slot is gevolg gegeven aan de aanbeveling om de deskundigheidsmix en het belang van leren en ontwikkelen te expliciteren: dit is verwerkt bij bouwstenen 3 en 4 onder Verplichte onderdelen.
Afspraken gegevensmakelaar Ervaringsmeting 2025 gepubliceerd
Er is ook nieuwe versie van het handboek Ervaringsmeting Generiek Kompas. In het handboek zijn de afspraken toegevoegd met gegevensmakelaar DESAN voor verslagjaar 2025.
In het handboek staat dat DESAN de gegevensaanlevering verzorgt voor verslagjaar 2025. Zij waren voorheen de gegevensmakelaar voor de kwaliteitsgegevens uit het kwaliteitskader verpleeghuiszorg. Aanlevering vindt plaats tussen 15 december 2025 en 31 maart 2026.
Let op! het is niet meer mogelijk dat meetbureaus de resultaten van de ervaringsmeting rechtstreeks doorleveren naar DESAN. Als organisatie levert u zelf via het portaal van DESAN de totaalscore en de |URL naar het Kwaliteitsbeeld door.
Vragen over het aanleveren van de totaalscore ervaringsmeting en de URL naar het Kwaliteitsbeeld? Stel ze aan de helpdesk: helpdesk@bvkz.nl.
Leermiddel zeggenschap: voor professionele raden en cliëntenraden
Het Leermiddel zeggenschap is beschikbaar. Dit document geeft concrete acties en handvatten aan professionele raden, cliëntenraden, projectleiders, leidinggevenden en bestuurders. Professionele raden en cliëntenraden kunnen veel doen om (mede)zeggenschap van professionals en zorgvragers binnen de organisatie te versterken. Ook helpen deze raden om goede, mensgerichte zorg te verlenen zoals het Generiek Kompas dat beschrijft. Het Leermiddel zeggenschap, is daarmee voor raden en leidinggevenden een onmisbaar hulpmiddel.