Een cliëntenraad is een groep cliënten die opkomt voor de gemeenschappelijke belangen van alle cliënten in een zorginstelling
In de zorg is er medezeggenschap omdat het belangrijk is dat cliënten hun wensen en behoeften aan kunnen geven aan een onafhankelijke partij, die voor hun belangen opkomt én dat daar ook gehoor aan wordt gegeven (door de zorgorganisatie). Medezeggenschap kan vormgegeven worden via een cliëntenraad, om zo de cliënten een stem te geven en op te komen voor hun belangen. Bij medezeggenschap gaat het over cliënten die via de medezeggenschap meepraten, meedoen en meebeslissen. Andere vormen voor medezeggenschap zijn ook mogelijk. Bij ideale participatie en medezeggenschap zijn de waarden van alle deelnemers op elkaar afgestemd.
Voor wie geldt een cliëntenraad?
Vanaf 1 januari 2021 moet de aanbieders aan de wet medezeggenschap cliënten zorginstellingen (Wmcz) voldoen. De wet is van toepassing op alle zorgaanbieders die gehouden zijn aan de Wet Kwaliteit, klachten en geschillen (Wkkgz). Dat zijn aanbieders die zorg leveren vanuit de Wlz, Zvw (ook pgb gefinancierd) en zorg die door particulieren wordt gefinancierd
De wet is niet van toepassing op cliëntenraden van instellingen die via de Wmo zorg en ondersteuning leveren. Echter kan medezeggenschap wel opgenomen zijn in de voorwaarden voor contractering door een gemeente. De zorgaanbieder is zelf verantwoordelijk voor kennisneming en organiseren van medezeggenschap vanuit deze voorwaarden.