Medezeggenschap via cliëntenraden in GGZ kan beter

Medezeggenschap via cliëntenraden in GGZ kan beter

Uit het onderzoek van de IGJ blijkt dat het niet voldoende lukt om de medezeggenschap van cliënten vorm te geven via cliëntenraden

De Inspectie van Gezondheidszorg en Jeugd (IGJ) roept op tot actie na een steekproef bij kleine en middelgrote zorgaanbieders in de GGZ. Uit het onderzoek van de IGJ bleek dat het niet voldoende lukt om de medezeggenschap van cliënten vorm te geven via cliëntenraden. Ze doen er wel hun best voor en ondersteunen hun cliëntenraad, maar vaak zitten er te weinig mensen in de raad. Of door wisselingen zakt het werk van de cliëntenraad tijdelijk weer in. Terwijl goede medezeggenschap een rol speelt in de kwaliteit van de zorg. Daarom is er meer actie nodig.

Wat kan hierbij helpen?

  • Gerichtere deskundige ondersteuning.
  • Bestuurder vraagt persoonlijk de cliënten zelf om lid te worden van de cliëntenraad.
  • Een cliënten/naasten-panel naast de formele cliëntenraad.
  • Cliëntenraden concentreren zich op onderwerpen die echt belangrijk zijn voor cliënten en familie.

Bron: IGJ

Alleen leden
Wilt u dit artikel graag lezen?

Alleen BVKZ leden hebben toegang tot onze kennisdocumentatie, e-learnings en digitale kennisbijeenkomsten. Wilt u ook toegang? Word dan lid van BVKZ.

Waarom lid worden? Bekijk de voordelen

Wil je reageren op dit artikel?
Laat dan hieronder een reactie achter

Inloggen op Mijn BVKZ en Kennisplein

Om toegang te verkrijgen tot Mijn BVKZ en het volledige Kennisplein dient u lid te zijn van onze branchevereniging. Bent u geen lid? Klik dan op de gele knop ‘Lid worden’. 

Inloggen