{"id":22277,"date":"2022-11-24T13:25:45","date_gmt":"2022-11-24T12:25:45","guid":{"rendered":"https:\/\/bvkz.nl\/?p=22277"},"modified":"2022-11-24T13:25:45","modified_gmt":"2022-11-24T12:25:45","slug":"klachtenportaal-zorg-belangrijke-informatie-over-wzd-klachtenregeling","status":"publish","type":"post","link":"https:\/\/bvkz.nl\/nieuws\/klachtenportaal-zorg-belangrijke-informatie-over-wzd-klachtenregeling\/","title":{"rendered":"Klachtenportaal Zorg: Belangrijke informatie over Wzd klachtenregeling"},"content":{"rendered":"

Wzd klachtenregeling<\/h2>\n

\"\"Heeft u de klachtenprocedure zoals verplicht binnen de Wet zorg en dwang (Wzd<\/a>) al ingevoerd? Het antwoord zou zomaar \u201cnog niet\u201d kunnen zijn. We horen dit antwoord namelijk nog geregeld bij kleinere zorgaanbieders. Uit onze eigen praktijk komt naar voren dat het voor velen nog niet duidelijk is wanneer de zorg onder de Wzd valt, wat hiervoor geregeld moet worden en op welke manier u het Wzd beleid volgt. Ondanks dat dit vaak zo gaat met de invoering van nieuwe wetten, is het wel belangrijk om dit op orde te krijgen en cli\u00ebnten hierover goed te informeren. Daarom brengen wij dit onderwerp weer onder uw aandacht.<\/p>\n

\"Wzd\"Wzd in vogelvlucht<\/h3>\n

De kern van de wet? \u201cNee, tenzij<\/strong>\u201d: er wordt altijd vrijwillige zorg gegeven, tenzij het niet anders kan. Wanneer de cli\u00ebnt, of diens vertegenwoordiger, niet instemt met de zorg, is er sprake van onvrijwillige zorg en\/of opname. Dit geldt ook voor zorg waar de vertegenwoordiger wel mee instemt, maar de cli\u00ebnt zelf niet. De Wzd regelt de rechtsbescherming van mensen die te maken krijgen met deze onvrijwillige zorg of onvrijwillige opname. Het verlenen van zorg moet altijd gericht zijn op het voorkomen en afbouwen van onvrijwillige zorg. Hiervoor kent de Wzd een multidisciplinaire besluitvormingsprocedure, oftewel: stappenplan. Hierin komen zaken aan de orde zoals:<\/p>\n