{"id":22277,"date":"2022-11-24T13:25:45","date_gmt":"2022-11-24T12:25:45","guid":{"rendered":"https:\/\/bvkz.nl\/?p=22277"},"modified":"2022-11-24T13:25:45","modified_gmt":"2022-11-24T12:25:45","slug":"klachtenportaal-zorg-belangrijke-informatie-over-wzd-klachtenregeling","status":"publish","type":"post","link":"https:\/\/bvkz.nl\/nieuws\/klachtenportaal-zorg-belangrijke-informatie-over-wzd-klachtenregeling\/","title":{"rendered":"Klachtenportaal Zorg: Belangrijke informatie over Wzd klachtenregeling"},"content":{"rendered":"
Heeft u de klachtenprocedure zoals verplicht binnen de Wet zorg en dwang (Wzd<\/a>) al ingevoerd? Het antwoord zou zomaar \u201cnog niet\u201d kunnen zijn. We horen dit antwoord namelijk nog geregeld bij kleinere zorgaanbieders. Uit onze eigen praktijk komt naar voren dat het voor velen nog niet duidelijk is wanneer de zorg onder de Wzd valt, wat hiervoor geregeld moet worden en op welke manier u het Wzd beleid volgt. Ondanks dat dit vaak zo gaat met de invoering van nieuwe wetten, is het wel belangrijk om dit op orde te krijgen en cli\u00ebnten hierover goed te informeren. Daarom brengen wij dit onderwerp weer onder uw aandacht.<\/p>\n De kern van de wet? \u201cNee, tenzij<\/strong>\u201d: er wordt altijd vrijwillige zorg gegeven, tenzij het niet anders kan. Wanneer de cli\u00ebnt, of diens vertegenwoordiger, niet instemt met de zorg, is er sprake van onvrijwillige zorg en\/of opname. Dit geldt ook voor zorg waar de vertegenwoordiger wel mee instemt, maar de cli\u00ebnt zelf niet. De Wzd regelt de rechtsbescherming van mensen die te maken krijgen met deze onvrijwillige zorg of onvrijwillige opname. Het verlenen van zorg moet altijd gericht zijn op het voorkomen en afbouwen van onvrijwillige zorg. Hiervoor kent de Wzd een multidisciplinaire besluitvormingsprocedure, oftewel: stappenplan. Hierin komen zaken aan de orde zoals:<\/p>\n Let op: u mag alleen onvrijwillige zorg leveren als u zich hiervoor in het register heeft laten opnemen. De Wzd geldt niet alleen in zorginstellingen, maar bijvoorbeeld ook in de thuissituatie, logeeropvang en in kleinschalige woonvormen.<\/p>\n Onderdeel van de Wzd is de klachtenregeling Wzd. Er mag een klacht worden ingediend over onvrijwillige zorg en onvrijwillige opname op grond van de Wzd. Deze klacht moet worden beoordeeld door een externe klachtencommissie en mag niet worden behandeld via een algemene klachtenregeling zoals de Wkkgz. Het zou dus kunnen voorkomen dat een ingediende klacht met verschillende klachtonderdelen in twee klachtenprocedures moet worden behandeld.<\/p>\n Dit betekent dat, naast een cli\u00ebnt die zorg ontvangt vanuit de Wet langdurige zorg (Wlz), ook een cli\u00ebnt, die ondersteuning ontvangt vanuit de Wet maatschappelijke ondersteuning 2015 (Wmo), onder de Wzd kan komen te vallen. Datzelfde geldt voor cli\u00ebnten op basis van de Zorgverzekeringswet (Zvw) zorg of ondersteuning ontvangen.<\/p>\n Wzd – Bent u er klaar voor?<\/a><\/p>\n BVKZ \u2013 Wet zorg en dwang<\/a><\/p>\n Als lid van onze branchevereniging bieden wij u de mogelijkheid om bij het Klachtenportaal Zorg, tegen gereduceerd tarief, een klachtenregeling te treffen. Dit zorgt voor een effectieve en laagdrempelige opvang en afhandeling van klachten. Als lid betaalt u geen inschrijfgeld<\/strong> en ontvangt u een korting van 20% per kalenderjaar.<\/strong><\/p>\n Klik hier voor meer informatie en aanmelden<\/a><\/p>\n Heeft u een Wzd klachtenregeling toegevoegd aan uw lidmaatschap bij Klachtenportaal Zorg? Dit kunt u zien op het bewijs van inschrijving. Heeft u de Wzd klachtenregeling komend jaar niet nodig? Laat dat weten per mail info@klachtenportaalzorg.nl<\/a> v\u00f3\u00f3r 1 december 2022<\/strong>. In 2023 stijgen de tarieven voor deze klachtenprocedure (informatie volgt in een nieuwsbrief over tarieven eind november 2022).<\/p>\n Met het bieden van de Wzd klachtenregeling zorgt Klachtenportaal Zorg ervoor dat zorgaanbieders hun klachtenregeling onder \u00e9\u00e9n dak kunnen onderbrengen. Cli\u00ebnten kunnen op die manier ook op \u00e9\u00e9n plek terecht om hun klachten te laten behandelen, zonder zelf te moeten beoordelen in welke procedure de klacht thuishoort.\u00a0Door u aan te sluiten bij de klachtencommissie van Klachtenportaal Zorg weet u zeker dat u voldoet aan de eisen die de Wzd aan de zorgaanbieder stelt.<\/p>\n Heeft u nog vragen? Neemt u dan contact met ons op via\u00a0info@klachtenportaalzorg.nl<\/a> of helpdesk@bvkz.nl<\/a>.<\/p>\n Door hogere kosten en de toename van het aantal en complexiteit van klachtenprocedures is er een\u00a0 tariefwijziging. Wat hetzelfde blijft het komende jaar, is de kwaliteit van klachtenbehandeling zoals u van Klachtenportaal Zorg gewend bent. Dat betekent dat ze naar de klager en u toe komen en dat het aantal inzetbare uren door de klachtenfunctionaris onbeperkt is, zolang er vooruitgang is in een procedure en kans op een oplossing. Klachtenportaal Zorg maakt heldere afspraken met u over hoe ze samen naar een oplossing werken en ze houden de eigen risico\u2019s voor u als zorgverlener laag. Op deze manier willen ze een goede klachtenregeling voor u zo betaalbaar mogelijk houden.<\/p>\n Bekijk hier de tarieven<\/a><\/p>\n Bron: Klachtenportaal Zorg<\/sup><\/p>\n Donderdag 3 november heeft de kennisbijeenkomst Klachtenportaal plaatsgevonden. Leden van BVKZ kunnen de opname en de presentatie van de digitale bijeenkomst terugkijken via de BVKZ Academie.<\/p>\nWzd in vogelvlucht<\/h3>\n
\n
Klachtenregeling Wzd<\/h3>\n
<\/h3>\n
De Wzd is van toepassing op mensen waarbij<\/h4>\n
\n
BVKZ leden<\/h3>\n
Bent u aangesloten bij Klachtenportaal Zorg?<\/h4>\n
De Wzd en Wkkgz klachtenregeling onder \u00e9\u00e9n dak<\/h3>\n
<\/h3>\n
Tariefwijziging<\/h3>\n
\n