Wijziging regeling Rlz: Pgb onder voorwaarden

Wijziging regeling Rlz: Pgb onder voorwaarden

Het wetsvoorstel is op 1 oktober 2025 aangenomen en gaat in per 1 januari 2026.

Het wetsvoorstel Wijziging Rlz: regeling pgb onder voorwaarden is op 1 oktober 2025 aangenomen en gaat in per 1 januari 2026.

In deze wijziging is vastgelegd dat zorgkantoren extra voorwaarden mogen stellen aan de kwaliteit en doelmatigheid van de zorg die de budgethouder inkoopt. In de wijziging staat ook dat het uitgangspunt van de eigen regie van de budgethouder overeind blijft en dat de bevoegdheid tot het opleggen van aanvullende verplichtingen bedoeld is voor individuele gevallen waarin het, ondanks de bestaande controlemogelijkheden, toch wenselijk is om dergelijke verplichtingen op te leggen met het oog op de kwaliteit en doelmatigheid van de in te kopen zorg.

Reactie BVKZ

BVKZ kan vanzelfsprekend instemmen met de intentie om de kwaliteit van zorg binnen het pgb beter te borgen en duidelijker kaders te scheppen ten aanzien van de doelgroep en onder welke voorwaarden specifieke vormen van zorg vanuit het pgb gefinancierd mogen worden, inclusief eisen aan gestelde locaties.

Wat we eerder in onze reactie op de internetconsultatie hebben aangegeven is dat we ons we ons ook zorgen maken over de impact die deze wet kan hebben op zorgaanbieders en budgethouders.

  • Mogelijke vertraging van zorg: door extra voorwaarden kunnen aanvragen langer duren en kan extra administratieve belasting ontstaan voor zorgaanbieders. Budgethouders met een acute zorgvraag en hun naasten/zorgverleners hebben hier last van.
  • Onduidelijkheid over wat er verstaan wordt over kwaliteit van zorg: door brede interpretatie kan ongelijkheid in toekenning van het pgb ontstaan. Dit terwijl het uitgangspunt van het pgb is: eigen regie van de budgethouder en dat die zelf bepaalt of de kwaliteit van de zorg die zij inkopen voldoet.
  • Er zijn veel bestaande kwaliteitsinstrumenten waar ook bij aangesloten kan worden door pgb-aanbieders en die de kwaliteit van zorg en transparantie mogelijk beter borgen dan extra voorwaarden vanuit het zorgkantoor.
  • Toename van administratieve lasten en bureaucratie voor zorgverleners en budgethouders.

We volgen de ontwikkelingen en ontvangen graag uw signalen als er op dit vlak knelpunten ontstaan. U kunt deze naar ons mailen via info@bvkz.nl.

Alleen leden
Wilt u dit artikel graag lezen?

Alleen BVKZ leden hebben toegang tot onze kennisdocumentatie, e-learnings en digitale kennisbijeenkomsten. Wilt u ook toegang? Word dan lid van BVKZ.

Waarom lid worden? Bekijk de voordelen

Wil je reageren op dit artikel?
Laat dan hieronder een reactie achter

Inloggen op Mijn BVKZ en Kennisplein

Om toegang te verkrijgen tot Mijn BVKZ en het volledige Kennisplein dient u lid te zijn van onze branchevereniging. Bent u geen lid? Klik dan op de gele knop ‘Lid worden’. 

Inloggen