Niet iedere zorgaanbieder kan elke vorm van zorg/ondersteuning bieden. Sommige cliënten hebben bijvoorbeeld intensieve of gespecialiseerde zorg/ondersteuning nodig. Veel kleine zorgaanbieders hebben geen afgebakende doelgroep en zeggen open te staan voor elke zorgvraag. In de praktijk blijkt dat er onvoldoende gerichte opleidingstrajecten zijn voor medewerkers om aan die specifieke zorgvragen te voldoen. Ook ontbreekt vaak het besef dat dat een risico is voor de kwaliteit van zorg. Daarom is het belangrijk een beleid op te stellen, waaruit blijkt aan welke cliënten geen zorg kan worden verleend.
Daarom werken veel zorgaanbieders met zogenaamde uitsluitingscriteria. Op basis van deze informatie kan een zorgvrager zien of de zorgaanbieder de juiste zorg/ondersteuning kan bieden.
Uitsluitingscriteria maken onderdeel uit van het organisatiebeleid. De criteria worden transparant vermeld in brochures en/of op de website. Beleid op het gebied van uitsluitingscriteria is ook onderdeel van de toetsing van IGJ.
Tip
De zorgaanbieder kan er ook voor kiezen om de insluitingscriteria te benoemen. De zorgaanbieder biedt een overzicht aan met welke soort zorg/ondersteuning geboden kan worden aan cliënten. De cliënten die niet tot deze groep behoren, behoren dan automatisch niet tot de doelgroep.