Starlight Care

Starlight Care: ‘Onze ervaring als zorgverlener, mantelzorger en zorgontvanger is een kracht’

Starlight Care-oprichters Charissa Croes en haar partner en mede-eigenaar Rogier Croes kennen de zorg vanuit alle perspectieven. Als mantelzorger, als zorgverlener en als zorggebruiker. Die ervaringen leerden hen waardevolle lessen.

“Ik heb ervaring in grote zorgorganisaties en ben mantelzorger voor mijn broer geweest”, vertelt Charissa. “Ik maakte mee hoe zorgverleners voor spanning zorgden in huis, omdat ze zich enorm bemoeiden met onze gewoonten. Toen ik bij grote organisaties werkte, merkte ik hoe lastig het was om het verschil te maken. Je stond onder grote tijdsdruk.”

Rogier kreeg zorg aan huis en woonde een tijdje intern. “Ik werd geboren met een spina bifida, een open rug, en zit in een rolstoel. Ik ben mondeling sterk, houd van een feestje en klom bijvoorbeeld in een boom als puber. Mijn moeder zei altijd: ‘Je bent gewoon een mens, ga lekker naar buiten.’ Dat nam ik ten harte. Ik deed alles wat God verboden heeft. Als dan een begeleider bij ons kwam, keek ik hem aan en dacht ik: wat kom jij hier doen? Ik merkte hoe belangrijk het was dat iemand aansloot bij mijn belevingswereld. Toen ik intern woonde, ervoer ik hoe asociaal het er soms aan toe kan gaan.”

Broer als Starlight

Charissa begon in 2017 als zelfstandige met die lessen op zak. De naam Starlight Care was snel bedacht. “Ik geloof in de kracht van sterren. Mijn broer is overleden en hij waakt nu als een ster over ons.” Rogier hoorde iedere avond de enthousiaste verhalen van Charissa en besloot zich te laten omscholen vanuit de verzekeringswereld.

Het begin was uitdagend. Charissa had al een aardig netwerk met adressen, maar ze vond vooral de bureaucratie die bij een eigen onderneming kwam kijken pittig. “De wet- en regelgeving is een grote wirwar. Op het internet vind je veel onjuiste informatie. Ik profiteerde vooral van de ondersteuning van de Branchevereniging Kleinschalige Zorg.”

Ze begonnen goed en kregen het extra druk in de coronatijd. “Scholen gingen dicht en kinderen konden niet meer naar de logeeropvang. We kregen veel begeleidingsvragen, maar reisden bijvoorbeeld ook voor cliënten met autisme stad en land af op zoek naar een specifiek drankje. Dat dronken zij altijd, maar kon nu niet meer worden geleverd.”

Waaier aan zorgdiensten

Het is tekenend voor de aanpak van Starlight Care: maatwerk staat voorop. Rogier en Charissa hebben inmiddels 21 medewerkers, maar doen zowel de intakes met cliënten als sollicitatiegesprekken met kandidaat-collega’s nog altijd zelf. “Je wilt dat je collega gelukkig is, het verschil kan maken en een glimlach op het gezicht van de cliënt tovert. Daarom is de match tussen hen zo belangrijk.” Ze meten de samenwerking tussen cliënt en zorgverlener continu.
Het blijft een uitdaging om wel te groeien, maar niet te groot te worden. “Je kunt het met een zorghart niet verkroppen om steeds ‘nee’ te verkopen en de wachtlijst te zien groeien, maar we willen ook zeker niet de persoonlijke connectie verliezen.”

Starlight Care biedt in de regio Haaglanden en Rotterdam-Rijnmond een grote waaier aan zorg en begeleiding voor kinderen en jongvolwassenen. Het gaat om cliënten met een lichamelijke of verstandelijke beperking, met een meervoudige beperking of om mensen die een ontwikkelingsachterstand hebben. Denk dan aan autisme, een taalontwikkelingsstoornis of ADHD. Zij krijgen bijvoorbeeld persoonlijke verzorging aan huis, verpleging of individuele schoolbegeleiding. Daarnaast heeft Starlight Care nog een kleinschalige dagopvang en doet het slaapdiensten.

Collega’s met ervaring

De zorgverleners brengen diverse achtergronden met zich mee: van social work tot verpleegkundige en van verzorgende IG tot persoonlijk begeleiders. Het belangrijkste is dat ze passen bij de aanpak van Charissa en Rogier. “Veel van onze medewerkers hebben zelf een familielid met een beperking. Dat is geen must, maar zij weten wel wat het betekent om zorg te krijgen.” Ze verdelen de vele verantwoordelijkheden die bij een zorgorganisatie komen kijken onderling. “Hierdoor heeft iedereen inbreng en voelt iedereen ook echt de verbondenheid. We doen het met elkaar voor onze cliënten.”

Zoals ze iedere keer weer leren van het werven van nieuwe collega’s, zo is het leiden van een eigen organisatie één grote leerschool. “De belangrijkste tip is om niet op te geven. Ik twijfelde ook op veel momenten: zitten we wel op de goede weg? Je doet dit met vallen en opstaan. Het is pittig, het kost tijd, maar als je het resultaat ziet, kun je met trots terugkijken”, vertelt Charissa.

Successen

De succesverhalen zijn de grootste beloning. “Een meisje met een meervoudige beperking bij wie de voorspelling was dat ze helemaal niks zou kunnen. Uiteindelijk kreeg ze door onze begeleiders meer zelfvertrouwen. Haar vader stond zo versteld toen ze haar eigen tas uitruimde en haar spalk en schoenen zelf uitdeed.” Rogier: “Ouders hebben vaak de gewoonte om alles over te nemen van hun kind. Ze vergeten daarmee dat ze het kind niet de kans geven om iets te leren. Komen die kinderen bij ons, dan laten wij hen het eerst zelf proberen. We proberen ouders daar ook op te wijzen.”

Charissa heeft legio mooie voorbeelden van successen, van groot tot klein. “Een jongen die binnenkwam toen hij 1 jaar oud was, met spraak-, taal-, slaap- en eetproblemen. Hij zou nooit kunnen zitten of lopen. Inmiddels is hij 10 jaar, loopt hij, eet hij zelfstandig en kan hij meer dan 100 woorden spreken.” Of een cliënt met veel problematieken die voor het eerst de naam van de zorgverlener uitspreekt. “En we van de ouders een filmpje krijgen waarin hij zegt dat hij hoopt dat je snel weer komt.”

Starlight Care neemt ook altijd het systeem mee in de begeleiding. “Bijvoorbeeld een broertje of zusje, dat niet kan wachten tot je weer komt.” Het zijn de kleine dingen die Croes en Croes leren waarderen. “We gaan nog steeds weleens mee naar activiteiten in de vakanties. Hoe mooi is het dan dat een cliënt op je af komt rennen om je te begroeten met een knuffel?”

Inloggen op Mijn BVKZ en Kennisplein

Om toegang te verkrijgen tot Mijn BVKZ en het volledige Kennisplein dient u lid te zijn van onze branchevereniging. Bent u geen lid? Klik dan op de gele knop ‘Lid worden’. 

Inloggen