Zoeken
Sluit dit zoekvak.
Zoeken
Sluit dit zoekvak.

Risico Inventarisatie en Evaluatie (RI&E) en controle Arbeidsinspectie

Risico Inventarisatie en Evaluatie (RI&E) en controle Arbeidsinspectie

Heeft u de RI&E, het bijbehorende plan van aanpak en het basiscontract op orde?
We zijn op de hoogte gebracht door de Arbeidsinspectie over de voorgenomen controle bij zorgorganisaties op de aanwezigheid van de Risico Inventarisatie en Evaluatie (RI&E), het bijbehorende plan van aanpak en het basiscontract. De controles zullen o.a. plaatsvinden bij kleine en middelgrote organisaties in de verpleging, verzorging en thuiszorg, geestelijke gezondheidszorg, gehandicaptenzorg, jeugdzorg, maatschappelijke opvang en welzijnsorganisaties.
Als branchevereniging zijn wij op de hoogte gebracht dat controles ook plaats kunnen vinden bij (toekomstige) leden van BVKZ. Via deze weg willen we u op de hoogte brengen en ook motiveren om uw RI&E te controleren en eventueel en waar nodig te actualiseren. Indien u geselecteerd bent ontvangt u in de eerste week van september van de inspectie het schriftelijke verzoek om de documenten digitaal bij de Arbeidsinspectie aan te leveren. U heeft vanaf nu nog 3 maanden de mogelijkheid om deze documenten in orde te brengen. Het is niet nodig om alvast documenten op te sturen.

Heeft u nog geen RI&E of plan van aanpak?

Wanneer u nog geen RI&E en/of plan van aanpak heeft, kunt u contact opnemen met uw arbodienst of met onze samenwerkingspartner. U kunt ook zelf een RI&E opstellen via erkende branche RI&E’s voor de zorg.
Heeft uw organisatie 25 personen of meer in dienst? Dan is het goed om u te realiseren dat u bij het opstellen of toetsen van de RI&E én het plan van aanpak verplicht bent om de juiste deskundigen per risico te betrekken. Als u zich laat bijstaan door gecertificeerde kerndeskundigen kunt u de risico’s beter in beeld brengen en adequatere maatregelen treffen. Met betrekking tot PSA gerelateerde onderwerpen heeft een Arbeid- en Organisatiedeskundige (A&O-er) de meeste specifieke kennis in huis. Meer informatie over gezond en veilig werken vindt u in de arbocatalogus van uw sector.

Heeft u nog geen basiscontract?

Als u nog geen basiscontract heeft, neem dan contact op met uw arbodienst of bedrijfsarts. Met hen kunt u deze schriftelijke overeenkomst afsluiten. Het is ook mogelijk dat u de dienstverlening van een arbodienst geregeld heeft via een verzuimverzekering. Het advies is dan om de betreffende verzekeringspolis hierop te controleren of contact te zoeken met uw verzuimverzekeraar.

Week van de RI&E

Volgende week (12 t/m 16 juni) is het de week van de RI&E. Een week waarin de ondernemer wordt geactiveerd om de arbeidsrisico’s in kaart te brengen en om een plan te maken om de risico’s in het bedrijf te verkleinen of zelfs weg te nemen.

Kennisbijeenkomst

BVKZ is in gesprek met de Arbeidsinspectie om na het zomerreces een kennisbijeenkomst voor BVKZ leden te organiseren om hen te informeren over de Arbozorg. Houd onze agenda en nieuwsbrief in de gaten voor verdere informatie.

Meer informatie

Bron: Arbeidsinspectie

Alleen leden

Wilt u dit artikel graag lezen?

Alleen BVKZ leden hebben toegang tot onze kennisdocumentatie, e-learnings en digitale kennisbijeenkomsten. Wilt u ook toegang? Word dan lid van BVKZ.

Waarom lid worden? Bekijk de voordelen

Wil je reageren op dit artikel?
Laat dan hieronder een reactie achter

Inloggen op Mijn BVKZ en Kennisplein

Om toegang te verkrijgen tot Mijn BVKZ en het volledige Kennisplein dient u lid te zijn van onze branchevereniging. Bent u geen lid? Klik dan op de gele knop ‘Lid worden’. 

Inloggen