Reactie BVKZ op regeerprogramma

Reactie BVKZ op regeerprogramma

BVKZ geeft graag een reactie op het nieuwe regeerprogramma en de miljoenennota.

BVKZ geeft graag een reactie op het nieuwe regeerprogramma en de miljoenennota. Onze leden (kleinschalige zorgondernemers) zetten de zorgvraag voorop en kijken naar wat wél lukt. Deze visie past bij het uitgangspunt vanuit het regeerprogramma: iedereen heeft op gelijkwaardige wijze toegang tot alle vormen van zorg.

Specialistische en duurdere zorg (in alle zorgdomeinen) kan worden ingezet als dat noodzakelijk is. Vaak kan er door (creatief) maatwerk, (regionaal) samenwerken met ketenpartners en tijdelijk opschalen ook een oplossing worden gevonden. Er zijn zoveel voorbeelden onder onze leden (ouderenzorg, GGZ, gehandicaptenzorg– en jeugdzorg) waarbij zij lokaal werken, de inzet van mantelzorg en vrijwilligers de standaard is en zij op innovatieve manieren samenwerken om de zorg effectief en op maat te maken. BVKZ pleit daarom nadrukkelijk voor het betrekken van de kleinschalige zorg bij beleid en wetgeving, om invulling te geven aan het thema gelijkwaardige toegang tot zorg.

Tekort aan medewerkers in de zorg

Er dreigt in 2033 een tekort van 200.000 medewerkers in de zorg. Het kabinet wil dit probleem aanpakken door de administratietijd te halveren, digitale oplossingen zoals kunstmatige intelligentie (AI) in te zetten en, meer gebruik te maken van technologieën die tijd besparen. Het kabinet wil ook dat mantelzorgers en vrijwilligers beter kunnen samenwerken met zorgprofessionals.

Verder wordt gewerkt aan het vergroten van het werkplezier en het vakmanschap van medewerkers. Het kabinet wil ook fysieke agressie tegen hulpverleners strenger aanpakken.

Reactie BVKZ

  • Veel stimuleringsregelingen en subsidies voor duurzame inzetbaarheid van zorgmedewerkers zijn niet van toepassing voor kleine(re) zorgaanbieders. BVKZ zoekt naar mogelijkheden om dit wel ook voor onze leden te kunnen aanvragen.
  • BVKZ brengt het aanbod van digitale zorgmogelijkheden specifiek voor kleinschalige zorgaanbieders in kaart. We zoeken samenwerkingspartners die onze leden hierbij kunnen ondersteunen.
  • Kleinschalige zorg kenmerkt zich door de inzet vrijwilligers en mantelzorgers. We pleiten dan ook om deze ervaringen mee te nemen in het maken van beleid.
  • Om het vakmanschap van onze leden te vergroten bieden we allerlei mogelijkheden op het gebied van scholing en e-learnings. Leden kunnen hier vaak gratis of tegen een gereduceerd tarief gebruik van maken.
  • We voorzien een knelpunt met betrekking tot de inzet van ZZP’ers in kleinschalige zorg. Onze leden hebben een flexibele schil nodig (ziek, piek en uniek) en die kunnen ze niet altijd zelf creëren met personeel in loondienst. Vaak zijn zij niet in beeld bij grotere samenwerkingspartners om deze flexibele schil gezamenlijk te kunnen organiseren.
  • Ons onderzoek (Mensperspectief in plaats van zorgperspectief is de rode draad) toont aan een laag ziekteverzuim en een groot werkplezier een grote kracht van de kleinschalige zorg is. Hier trekken we een les uit die interessant is voor de zorgsector in het algemeen.
  • We pleiten al geruime tijd voor vermindering van de administratieve lasten. De paarse krokodil lijkt jaarlijks groter te worden, met nog meer verantwoordingseisen vanuit wet- en regelgeving, contracteerbeleid en inspectie.
  • Grensoverschrijdend gedrag is voor ons een belangrijk issue en thema binnen de belangenbehartiging. We faciliteren de toegang tot vertrouwenspersonen, omdat we ook naar zorgverleners toe vinden “het kan niet en het mag niet”.

Aanvullend hoofdlijnenakkoord voor toegankelijke zorg

Het kabinet werkt aan een aanvullend zorgakkoord tot 2028, om de toegang tot zorg te verbeteren en het tekort aan zorgmedewerkers aan te pakken. Dit akkoord richt zich op betere samenwerking in de eerstelijnszorg, zoals huisartsen en wijkverpleegkundigen. Zij zijn vaak het eerste aanspreekpunt voor mensen met gezondheidsproblemen. Tegen het einde van 2024 moet er een aanvullend akkoord komen voor de jaren 2025 tot 2028. Dit moet bijdragen aan goedkopere zorg en meer ondersteuning in de eigen omgeving van patiënten.

Reactie BVKZ

  • We zijn als brancheverenigingen voor kleinschalige zorg helaas niet betrokken bij het opstellen van convenant MGZ, die de samenwerking en toegang tot de MGZ zorg moet verbeteren. Pgb en niet-gecontracteerde zorg wordt in het convenant buiten beschouwing gelaten. Juist de kleinschalige zorg, niet-gecontracteerde en pgb-gefinancierde zorg heeft een belangrijke positie in het zorglandschap om de zorg toegankelijk te houden. Daarom gaan we actief in gesprek met alle MGZ partijen om aansluiting te kunnen vinden op het convenant.

Hoofdlijnenakkoord ouderenzorg

Het kabinet wil de ouderenzorg verbeteren, zodat ouderen de zorg en ondersteuning krijgen die zij nodig hebben. Momenteel is de ouderenzorg verdeeld over verschillende wetten, waardoor mensen vaak niet weten waar ze terecht kunnen. Het kabinet gaat deze wetten beter op elkaar afstemmen en waar mogelijk samenvoegen.

Er zijn grote tekorten aan zorgmedewerkers in de ouderenzorg, en het kabinet wil een akkoord sluiten om deze problemen aan te pakken.

Daarnaast moet palliatieve en terminale zorg beter geïntegreerd worden in de reguliere zorg. Het kabinet onderzoekt welke aanpassingen in de wetten hiervoor nodig zijn. Ook is er een groeiende behoefte aan geschikte woningen voor ouderen, vooral voor degenen met dementie. Er komt een onderzoek naar de mogelijkheid om verzorgingshuizen terug te brengen. In 2025 wordt er 600 miljoen euro geïnvesteerd in betere ouderenzorg en wordt ernaar gestreefd om 290.000 woningen extra te bouwen voor ouderen tegen 2030.

Reactie BVKZ

  • Alternatieven voor verzorgingshuizen zien we bij onze leden al jaren. Zij bieden kleinschalige en huiselijke woonvormen voor ouderen met dementie. Hier zijn zij sterk in en we willen pleiten voor behoud hiervan. Ook is er behoefte vanuit de samenleving voor deze kleinschalige wooninitiatieven. Ze zijn daarmee een aanvulling in waar maatschappelijk gezien behoefte aan is.
  • We staan achter het standpunt om verschillende wetten op elkaar af te stemmen. Een praktijkvoorbeeld is de vergoeding hulpmiddelen vanuit Wmo bij zorg vanuit Wlz (VPT, MPT en pgb): BVKZ heeft zich dit jaar al eerder uitgesproken over het belang van het nakomen van de bestuurlijke afspraken en ook voor verheldering van het begrip ’thuis’, waardoor er ruimte is ontstaan om de discussie te voeren over wie verantwoordelijk is voor de financiering van hulpmiddelen.

Zorg voor jongeren

Het kabinet wil de zorg voor jongeren verbeteren door samen te werken met jeugdzorgorganisaties, scholen en gemeenten. Veel gezinnen ervaren problemen zoals armoede en huisvesting, en jeugdhulp is niet altijd de juiste oplossing. Daarom wil het kabinet de samenwerking tussen organisaties verbeteren en bureaucratie verminderen. Kinderen die tijdelijk niet thuis kunnen wonen, krijgen hulp dicht bij huis. De gesloten jeugdzorg wordt afgebouwd, en er komt een alternatief aanbod.

Reactie BVKZ

  • We zien bij onze leden de zorg om jongeren die in de knel zitten. Thuis, of op school. We hebben bijzondere voorbeelden van leden die in heel complexe situaties speciaal maatwerk leveren. Dit zorgt er voor dat ergens anders wonen niet altijd nodig is en het gezin genoeg draagkracht behoudt om de zorg ’s avonds en ’s nachts te bieden. Als wonen met intensieve begeleiding/behandeling wel passend is, dan bieden onze leden een huiselijke en kleinschalig alternatief.
  • We steunen het voorstel om zorg en onderwijs met elkaar te verbinden. We krijgen vragen van onze leden hoe zij dit met betrekking tot financiering voor elkaar moeten krijgen. Vaak is er al een oplossing, maar dit kan door wetgeving en verschil in financieringsstromen niet worden gerealiseerd.
  • BVKZ vraagt om kleinschalige aanbieders mee te nemen in het maken van regioplannen. We hebben bijvoorbeeld een reactie gegeven tijdens de internetconsultatie verbetering beschikbaarheid jeugdzorg.
  • We ontvangen signalen over een belangrijk knelpunt rondom jongeren die forensische zorg ontvangen. Er zijn twee ministeries verantwoordelijk voor deze zorg, met beiden eigen toetsingskaders en voorwaarden die niet op elkaar aansluiten. Wij gaan het gesprek voeren om partijen bij elkaar te brengen en te zorgen dat deze jongeren de zorg krijgen die zij nodig hebben.

Gezondheid en preventie

Het kabinet wil de gezondheid van alle Nederlanders verbeteren, met als doel een gezonde generatie in 2040. Ze ontwikkelen een strategie voor preventie, die ook aandacht geeft aan mentale gezondheid. Het kabinet gaat de marketing van ongezonde producten gericht op kinderen tegen en wil het gebruik van vapen en illegale drugs verminderen door middel van campagnes. Ook werken ze aan een investeringsmodel voor preventie, samen met zorgorganisaties en gemeenten.

Reactie BVKZ

  • BVKZ maakt zich sterk voor Rookvrije Zorg binnen de kleinschalige zorg en jaagt deze beweging aan. We zien steeds meer kleinschalige aanbieders die voor een groot deel al rookvrij zijn of dat willen worden.

Regeerprogramma

Op diverse onderdelen van het regeerprogramma gebeurt er in de kleinschalige zorg al veel. We delen de goede voorbeelden graag en, denken graag mee hoe er anders georganiseerd kan worden in het zorglandschap. Dit omdat we ook in de zorg voor keuzes en een moeilijke opgave staan en in het belang van de kleinschalige zorgaanbieders pleiten voor het behoud van diversiteit en toegankelijkheid.

Alleen leden
Wilt u dit artikel graag lezen?

Alleen BVKZ leden hebben toegang tot onze kennisdocumentatie, e-learnings en digitale kennisbijeenkomsten. Wilt u ook toegang? Word dan lid van BVKZ.

Waarom lid worden? Bekijk de voordelen

Wil je reageren op dit artikel?
Laat dan hieronder een reactie achter

Inloggen op Mijn BVKZ en Kennisplein

Om toegang te verkrijgen tot Mijn BVKZ en het volledige Kennisplein dient u lid te zijn van onze branchevereniging. Bent u geen lid? Klik dan op de gele knop ‘Lid worden’. 

Inloggen