Zorgaanbieders gehandicaptenzorg vaak onbekend met recht op medezeggenschap cliënten

Geplaatst op: 11 juli 2024

Zorgaanbieders gehandicaptenzorg vaak onbekend met Wmcz

kwaliteitskompasEen verhuizing of het maken van huisregels. Cliënten in zorginstellingen hebben het recht mee te praten en te beslissen bij deze belangrijke onderwerpen. Kleine en middelgrote zorgaanbieders in de gehandicaptenzorg doen hun best om cliënten en hun naasten te betrekken bij beslissingen. Vaak gebeurt dit zonder dat ze weten wat de wettelijke regels zijn.

Wet medezeggenschap cliënten zorginstellingen (Wmcz)

In de Wmcz staat dat cliënten het recht hebben op medezeggenschap bij beslissingen die voor hen belangrijk zijn. Een instelling in de gehandicaptenzorg, met meer dan 10 zorgverleners, moet een cliëntenraad hebben met advies- en instemmingsrecht. Zorginstellingen waar cliënten wonen, moeten er ook voor zorgen dat de cliënten die niet in een cliëntenraad zitten mee kunnen praten over onderwerpen die hen raken.

Resultaten toezicht

De inspectie bekeek het niveau van medezeggenschap tussen 2022 en 2024 bij 29 kleine en middelgrote woonvoorzieningen in de gehandicaptenzorg (tussen de 10 en 50 zorgverleners).
Uit het onderzoek blijkt dat 10 van de 29 zorgaanbieders voldoen aan de eisen van de wet. 19 zorgaanbieders organiseren geen inspraak voor cliënten en hun naasten, hebben geen officiële cliëntenraad of de cliëntenraad betrekt de andere cliënten niet.

Wat werkt?

  • Zorg dat alle cliënten kunnen meepraten. Ook cliënten die niet kunnen vergaderen kunt u achteraf om hun mening vragen.
  • Organiseer af en toe een bijeenkomst voor familie en vrienden van cliënten. Vraag hun mening over onderwerpen die alle cliënten raken.
  • Zorg dat u als bestuur op de hoogte bent van de Wmcz en informeer de betrokken medewerkers over de wet.
  • Bespreek met cliënten en familie hun recht op medezeggenschap. Als er een cliëntenraad is, bespreek dan regelmatig met hen of zij tevreden zijn over de medezeggenschap.
  • Vraag om advies over medezeggenschap bij een organisatie die hier veel van weet.
  • Vergader op een moment waarop de cliënten toch al aanwezig zijn.
  • Geef niet te snel op wanneer cliënten of naasten niet in een cliëntenraad willen.
  • Zoek een vrijwilliger om de cliëntenraad te begeleiden.

Bron: IGJ

Hoe nuttig was dit bericht?

Gemiddelde resultaat / 5. Aantal stemmen:

Nog geen stemmen.

Jammer om te horen dat je het bericht niet nuttig vond.

Vertel ons wat we kunnen verbeteren.