Toekomstbestendige gehandicaptenzorg: Heeft u al stappen gezet?

Gehandicaptenzorg

Geplaatst op: 16 maart 2023

Toekomstbestendige gehandicaptenzorg

transitie-toekomstbestendige-gehandicaptenzorgDe gehandicaptensector staat voor een grote uitdaging om de zorg toegankelijk en betaalbaar te houden. Met name de krimpende arbeidsmarkt zet de mogelijkheden tot passende ondersteuning voor mensen met een beperking en het hebben van een betekenisvol leven onder druk. Om ervoor te zorgen dat in de toekomst iedereen de zorg kan ontvangen die nodig is moeten er dingen veranderen. Dat lukt alleen als zorgaanbieders en zorgkantoren samenwerken.

BVKZ is nauw betrokken bij de transitie naar een duurzame, toekomstbestendige en betaalbare gehandicaptenzorg. We mogen meedenken en tevens kritische vragen stellen over het ontwerp.

Landelijk akkoord

Geïnspireerd op het VN Verdrag Handicap en in lijn met de visies van Vereniging Gehandicaptenzorg Nederland (VGN) en zorgkantoren, zijn in er in het landelijk akkoord vijf inhoudelijke ontwikkelthema’s (kanslijnen) opgenomen. Hierover worden in de komende jaren in de regio door zorgaanbieders en zorgkantoren afspraken gemaakt. De gemeenschappelijke ambitie is dat de meest kwetsbare mensen met een beperking tijdig betekenisvolle en passende zorg kunnen krijgen.

Bekijk hier het landelijk akkoord

 

Vijf kanslijnen

Dit zijn kansen die zorgaanbieders en zorgkantoren zien om de gehandicaptenzorg toekomstbestendig te maken.

  1. Elke cliënt krijgt een betekenisvolle daginvulling passend bij de wensen, talenten en vermogens.
  2. Bewezen arbeidsbesparende technologieën worden door alle zorgorganisaties geïmplementeerd in de eigen zorgpraktijk.
  3. Alle cliënten ontvangen een passend zorgniveau bij hun zorgvraag.
  4. Elke cliënt die dat aankan, krijgt een zo zelfstandig mogelijke, eigen veilige plek in de samenleving.
  5. Bij elke cliënt wordt een (eigen) netwerk gestimuleerd en gefaciliteerd om een rol te spelen in de zorg en ondersteuning.

Niet elke kanslijn is even urgent voor iedere organisatie of regio. Het is de bedoeling dat iedere organisatie, geïnspireerd door de kanslijnen, eigen keuzes maakt die passen bij de organisatie en de regio. Er zijn factsheets beschikbaar die u op weg helpen m.b.t. voorbeelden, aanvullende financieringsmogelijkheden en samenwerkingen.

Factsheet kanslijn 1

Factsheet kanslijn 2

Factsheet kanslijn 4

Factsheet kanslijn 5

Startgesprek zorgkantoor

Veel zorgaanbieders hebben dit najaar een startgesprek gehad met het zorgkantoor. Hierin bespraken zij wat de startpositie is, op welke kanslijnen de zorgaanbieder gaat inzetten en hoe de eerste stappen gezet kunnen worden.

Hulp nodig?

Maar nu moet u ook daadwerkelijk stappen gaan zetten. Om u hierbij te ondersteunen is er voor iedere kanslijn een netwerk gecreëerd van cliënten, zorgaanbieders en zorgkantoren.
Zo kunt u met collega’s optrekken, goede voorbeelden delen en kijken naar kansen om de beweging te versnellen. In de factsheets die hierboven genoemd zijn, kunt u zien wat er per kanslijn al ontwikkeld en waar u uw voordeel mee kunt doen.

Digitale inloopuren

Ook zijn er binnenkort twee digitale inloopuren waar u vragen kunt stellen en uw ervaring kunt delen. 

Het maken van resultaatafspraken

Dit digitale inloopuur vindt plaats op 21 maart 2023 van 12:00 tot 13;00 uur.

Klik hier om aan te melden

Veranderingen in de eigen organisatie

Dit digitale inloopuur vindt plaats op 20 april 2023 van 12:00 tot 13;00 uur.

Klik hier om aan te melden

Waar loopt u tegenaan?

Bent u al begonnen met het ontwikkelen van één of twee kanslijnen? Waar loopt u tegen aan? Heeft u behoefte aan ondersteuning? Of wilt u juist graag een mooi voorbeeld delen? Graag zien we uw reactie tegemoet op [email protected].


bvkz

Wilt u ook betrokken zijn bij de ontwikkelingen in de zorgsector? Dat kan, door lid te worden van onze branchevereniging. Wilt u eerst meer informatie over ons als branchevereniging? Bekijk dan onze website voor meer informatie of neem contact met ons op via [email protected] of 0162 69 60 60. We staan u graag persoonlijk te woord. 

Ik wil lid worden

Hoe nuttig was dit bericht?

Gemiddelde resultaat / 5. Aantal stemmen:

Nog geen stemmen.

Jammer om te horen dat je het bericht niet nuttig vond.

Vertel ons wat we kunnen verbeteren.