Leerbehoeften zorgmedewerkers ouderenzorg
Ouderenzorg
Hoe kan leren en verbeteren vanzelfsprekend worden gemaakt voor medewerkers in de ouderenzorg? Wat zijn de knelpunten? Welke kennis is er al beschikbaar? En wat zou er moeten worden onderzocht? Vilans bracht dat in kaart in de publicatie ‘Leren en verbeteren in de ouderenzorg’.
Leren en verbeteren in de ouderenzorg
Knelpunten
- De leermethoden sluiten vaak niet aan bij de kennis en vaardigheden van de zorgmedewerker.
- De leerdoelen worden vaak opgesteld door het management (i.p.v. door de zorgmedewerkers), hierdoor is er onvoldoende motivatie van zorgmedewerkers
- De werkelijkheid van de dagelijkse praktijk op de zorgafdeling is vaak complexer en onvoorspelbaarder dan de theorie doet vermoeden.
- De kennis wordt aangeboden door middel van boeken of het internet, in de praktijk zoeken zorgmedewerkers met name kennis bij hun collega’s.
- De zorgorganisaties werken vaak top-down waardoor de werkelijke behoeftes van de zorgmedewerkers niet naar boven komen.
- Door de grote diversiteit aan zorgmedewerkers zijn er verschillende leerbehoeftes.
Reeds beschikbare kennis
8 tips om te leren en ontwikkelen tijdens je werk
Leren op de werkplek in 4 fases
Bron: Vilans