Eenvoudige website met stappenplan voor triage ouderenzorg
ouderzorg, Verpleeghuiszorg
Een triagewebsite, met een overzicht van gezondheidsproblemen, ondersteunt verpleegkundigen en verzorgenden en verlaagt de werkdruk van specialisten ouderengeneeskunde. Archipel Zorggroep in Eindhoven realiseerde een triagewebsite in samenwerking met collega’s. Dat gebeurde met ondersteuning vanuit innovatiemiddelen voor de regio Zuidoost-Brabant
Triage betekent de juiste zorgroute kiezen voor een nieuwe cliënt.
Voor wie is de website bedoeld?
De website biedt verzorgenden-IG en verpleegkundigen handvatten bij de triage wanneer zich gezondheidsproblemen bij cliënten voordoen. Ook wordt het mogelijk dat artsen voor meerdere organisaties werken, omdat de samenwerking tussen verpleegkundigen, verzorgenden en artsen op dezelfde manier gaat. Dat is vooral in de avond, nacht en in het weekend van belang.
Hoe werkt de website?
De website biedt een overzicht van uiteenlopende gezondheidsproblemen, zoals hoofdpijn en pijn op de borst. Zorgprofessionals doorlopen een serie vragen in een stappenplan dat gebaseerd is op landelijke protocollen. Op die manier stellen ze vast of een probleem wel, in mindere mate, of niet acuut is door middel van de kleuren rood, oranje en groen. Is sprake van oranje of rood, dan kunnen zorgverleners een verpleegkundige of arts bellen. Dit gebeurt volgens een belscript: voordat ze gaan bellen, noteren ze eerst zaken als naam en leeftijd, symptomen en een aantal vitale parameters, zoals de bloeddruk. Door eenzelfde instrument te gebruiken kunnen artsen met eenduidige symptoom- en cliëntinformatie tot een oordeel komen. Op de website is een aantal instructiefilmpjes beschikbaar hoe de triage tot stand komt.
Bron: Vilans