Toename van digitale zorg, maar nog niet altijd effectief
Zorgaanbieders
E-healthmonitor 2021
In alle zorgsectoren wordt in 2021 meer gebruikgemaakt van digitale zorg (e-health) dan in 2019. Dit komt mede door corona. Zorggebruikers en zorgverleners waarderen e-health, maar er zijn ook zorgen. Patiënten weten vaak niet goed welke mogelijkheden er zijn en zorgmedewerkers ervaren door digitale zorg een hogere werkdruk. Meer kennis en een andere manier van werken is nodig om er echt de vruchten van te plukken.
Dat blijkt uit de E-healthmonitor 2021. Dit onderzoek geeft inzicht in het huidige aanbod en gebruik van digitale zorg. Ook is gevraagd aan zorgmedewerkers en zorggebruikers hoe zij daarover denken.
E-healthmonitor 2021 Stand van zaken digitale zorg
E-healthmonitor 2021 Ervaringen uit het zorgveld
Anders organiseren zorg noodzakelijk
De zorg kent met de vergrijzing en stijgende personeelstekorten grote uitdagingen. Ook loopt het aantal mensen met een chronische ziekte op. Digitale zorg kan voor verlichting zorgen, maar daarvoor moet nog veel gebeuren. Zo is het voor zorgmedewerkers en zorggebruikers, ondanks het stijgende gebruik, nog niet altijd duidelijk hoe digitale zorg het beste kan worden ingezet. Digitale zorg is niet iets ‘voor erbij’, zoals nu wordt ervaren, maar moet een vast onderdeel zijn van de zorg.
Het anders organiseren van de zorg is hiervoor noodzakelijk. Volgens de onderzoekers kan een verandering in financiering veel bijdragen aan de inzet van e-health. Ook moet de kennis van zorgmedewerkers en zorggebruikers over digitale zorg omhoog. En om zorggebruikers (patiënten) de meerwaarde te laten zien, is het belangrijk dat digitale zorg beter toegankelijk en meer gebruiksvriendelijk wordt.
Bron: RIVM