In de publicatie ‘Zo leer je van incidenten melden’ is te zien wat de hoofdlijnen zijn van het waarom van het melden, wie welke rol hierbij heeft, volgens welke methode u kunt leren van het melden van incidenten en hoe u geleerde lessen kunt borgen in de organisatie.
Door incidenten te melden weet een medewerker, een team en een organisatie wat er soms, ondanks alle afspraken of goede intenties, niet goed gaat in de zorg. Door dat te beschrijven en ervan te leren, kan een dergelijk incident in de nabije toekomst hopelijk voorkomen worden. Essentieel is dat er dus niet alleen gemeld wordt, maar ook dat ervan geleerd wordt, en dat er maatregelen of voorwaarden gerealiseerd worden die meehelpen toekomstige soortgelijke incidenten te voorkomen.
Kennisbijeenkomst
Op 26 april 2022 hebben wij de kennisbijeenkomst ‘Leren en verbeteren van incidenten en calamiteiten’ georganiseerd. Heeft u de digitale bijeenkomst niet kunnen bijwonen? Dan kunt u de opname terugkijken.
Bron: Waardigheid en trots.