Vorige week schreef minister Helder een brief aan de Tweede Kamer over de kosten en baten van het PGB 2.0. In de verschillende nieuwsberichten lag vooral de nadruk op de flinke kostenoverschrijding. Het kosten en baten onderzoek laat inderdaad zien dat de ontwikkeling, de implementatie en het beheer van het PGB 2.0-systeem hoger uitvalt dan de baten en dat er nog veel uitdagingen liggen.
Wij zien natuurlijk ook dat er nog veel werk aan de winkel is en we worden regelmatig geconfronteerd met zaken die niet goed gaan. Ook moeten we als maatschappij oog hebben voor de kostenefficiency. Maar er zijn ook positieve kanttekeningen te maken, die in allerlei nieuwsberichten niet aan bod zijn gekomen en ook niet te vatten zijn in een kosten/baten analyse. Daarom willen wij hierbij ook de positieve resultaten met u delen.
Wat ziet BVKZ?
Als zorgverlener bent u blij met het PGB Portaal – de facturen worden snel betaald, de administratie is overzichtelijk, het is veilig en het levert een enorme tijdswinst op. Dat zijn reacties die we terug krijgen van onze leden, die werkzaam zijn voor een budgethouder en die gebruik maakt van het portaal. In het laatste onderzoek waarderen diezelfde zorgaanbieders het portaal met een nog hoger cijfer dan het jaar ervoor – gemiddeld met een 8. Niet zo verwonderlijk – want er worden nog steeds verbeteringen doorgevoerd.
We moeten de absolute meerwaarde van het portaal in gedachten houden. Niet alleen voor de eindgebruikers, zoals budgethouders, hun vertegenwoordigers en zorgaanbieders. Maar ook voor de uitvoerende organisaties zoals de zorgkantoren en de SVB. De voordelen van PGB 2.0 zijn daarom allesbehalve beperkt.
Toekomstperspectief
Het portaal is op dit moment nog maar in een beperkt aantal gemeenten in gebruik. We werken er hard aan om in de komende jaren steeds meer gemeenten aan te sluiten. Het PGB 2.0 zal meer voordelen geven aan betrokken partijen. Het is daarom van groot belang dat we ons blijven inzetten voor de ontwikkeling en implementatie van dit portaal. Zo kunnen we de kwaliteit van zorg en de dienstverlening verbeteren en de administratieve lasten verminderen.