In de Wet kwaliteit, klachten en geschillen zorg (Wkkgz) is door de overheid vastgelegd wat goede zorg inhoudt met als doel hier openheid over te geven en te leren van eventuele fouten, klachten en andere incidenten in de zorg. Dit houdt in dat u als zorgaanbieder (binnen de Wlz en Zvw) ook een klachten- en geschillenregeling moet hebben. Hierbij moet u onder andere zorgen voor:
- Een klachtenregeling en bijbehorende procedure.
- Aanstellen van een klachtenfunctionaris.
- Aansluiten bij een erkende geschillencommissie.
- Bekend maken van de klachtenregeling- en procedure bij uw cliënten.
- Plaatsen van de klachtenregeling- en procedure op uw website.
Samenwerking Klachtenportaal Zorg
BVKZ werkt samen met Klachtenportaal Zorg op het gebied van klachtregeling. Als lid van BVKZ kunt u tegen een gereduceerd tarief gebruikmaken van de diensten van Klachtenportaal Zorg, zoals een klachtenregeling, een onafhankelijke klachtenfunctionaris en aansluiting bij een onafhankelijke geschillencommissie.