Zoeken
Sluit dit zoekvak.
Zoeken
Sluit dit zoekvak.

Klachten en geschillen

Klachten en geschillen

In de Wet kwaliteit, klachten en geschillen zorg (Wkkgz) is door de overheid vastgelegd wat goede zorg inhoudt.

In de Wet kwaliteit, klachten en geschillen zorg (Wkkgz) is door de overheid vastgelegd wat goede zorg inhoudt met als doel hier openheid over te geven en te leren van eventuele fouten, klachten en andere incidenten in de zorg. Dit houdt in dat u als zorgaanbieder (binnen de Wlz en Zvw) ook een klachten- en geschillenregeling moet hebben. Hierbij moet u onder andere zorgen voor:

  • Een klachtenregeling en bijbehorende procedure.
  • Aanstellen van een klachtenfunctionaris.
  • Aansluiten bij een erkende geschillencommissie.
  • Bekend maken van de klachtenregeling- en procedure bij uw cliënten.
  • Plaatsen van de klachtenregeling- en procedure op uw website.

Samenwerking Klachtenportaal Zorg

BVKZ werkt samen met Klachtenportaal Zorg op het gebied van klachtregeling. Als lid van BVKZ kunt u tegen een gereduceerd tarief gebruikmaken van de diensten van Klachtenportaal Zorg, zoals een klachtenregeling, een onafhankelijke klachtenfunctionaris en aansluiting bij een onafhankelijke geschillencommissie.

Extra informatie

Alleen leden

Wilt u dit artikel graag lezen?

Alleen BVKZ leden hebben toegang tot onze kennisdocumentatie, e-learnings en digitale kennisbijeenkomsten. Wilt u ook toegang? Word dan lid van BVKZ.

Waarom lid worden? Bekijk de voordelen

Categorie:

Categorie:
  • Toon alles
  • document
  • Nieuws
  • Webinar
document
Het belang van het melden en het onderscheid tussen een calamiteit, complicatie en incident.

Inloggen op Mijn BVKZ en Kennisplein

Om toegang te verkrijgen tot Mijn BVKZ en het volledige Kennisplein dient u lid te zijn van onze branchevereniging. Bent u geen lid? Klik dan op de gele knop ‘Lid worden’. 

Inloggen