Zorgaanbieders die nachtzorg aanbieden kunnen bijna niet meer zonder technologie. Denk aan uitluistersystemen, camera’s of sensoren. Over het algemeen wordt daar goed gebruik van gemaakt. Het past bij de problematiek en behoeften van cliënten en zorgverleners. Maar het ontbreekt vaak aan vastgelegde werkprocessen en afspraken over het omgaan met informatie. Daardoor kunnen bijvoorbeeld signalen gemist worden en het bemoeilijkt de overdracht tussen de dag- en nachtzorg.
Incidenten en steekproef
De inspectie analyseerde incidenten in de periode 1 januari 2020 tot en met 1 augustus 2023, waarbij technologie bij zorgaanbieders in de gehandicaptenzorg een rol speelde. Daarna bezocht de inspectie als steekproef 10 aanbieders van zorg aan mensen met een verstandelijke en/of lichamelijke beperking in de avond en nacht. Het doel was om meer inzicht te krijgen in het gebruik van technologie in de nachtzorg. Daarbij keek de inspectie vooral naar de veiligheid en persoonsgerichtheid van de inzet van technologie. De inspectie sprak met cliënten, hun vertegenwoordigers, zorgverleners en managers/directie. De bezochte zorgaanbieders hebben de nachtzorg op onderdelen goed georganiseerd. De inspectie maakt zich echter zorgen over hoe weinig zorgaanbieders vastleggen over de nachtzorg.
Aandachtspunten voor zorgaanbieders
- Zorgaanbieders kunnen risico’s lopen door een veelheid aan informatiestromen die tijdens de overdracht lopen. Hierdoor kunnen medewerkers belangrijke signalen missen of kan prioriteren bij calamiteiten lastig zijn.
- De meeste aanbieders hebben werkprocessen in de nachtzorg niet vastgelegd. Dit bemoeilijkt verbetering van de kwaliteit van de nachtzorg. Zorgaanbieders hebben geen afspraken over welke informatie relevant is om over te dragen tussen de dag- en nachtzorg.
- Verouderde apparatuur en software bieden minder mogelijkheden voor persoonsgerichte zorg en individueel maatwerk. Daarnaast kan ontbrekende technische ondersteuning een risico vormen voor de zorg. De inspectie ziet zowel organisaties die hierin al veel verbeteringen hebben aangebracht, maar ook aanbieders met uitdagingen. Waar die nog bestaan, hebben zorgaanbieders wel oplossingen gevonden om met verstoringen om te gaan.
- Zorgaanbieders zijn voor de nachtzorg afhankelijk van diverse leveranciers. Bijvoorbeeld leveranciers van sensoren, camera’s, elektronische cliëntdossiers en andere digitale oplossingen. Niet alle zorgaanbieders hebben hier voldoende zicht op of bewaken dat partijen hun afspraken nakomen.
Meer informatie
Bron: IGJ