Goede zorg sluit aan bij de wensen, behoeften en mogelijkheden van mensen met een zorgvraag. Het is daarom van belang dat zorgorganisaties regelmatig evalueren om te kijken hoe het gaat en om hoogwaardige zorg te kunnen blijven leveren. Structurele informatie rondom de cliëntervaring wordt voor diverse doeleinden gebruikt. Zo kan het als basis dienen voor de keuzes van de zorgvrager over zijn of haar eigen regie. Maar ook voor zorgprofessionals om verder te ontwikkelen, of voor de personeelsbezetting en bedrijfsvoering.
Jaarlijks toetst een onafhankelijk onderzoeksbureau voor kwaliteitsverbetering in de zorg de cliëntervaringen voor de Herbergier: een kleinschalige woonvoorziening voor 16 mensen met geheugenproblemen. De bewoners en de verantwoordelijke zorgverleners wonen er op een zo gewoon mogelijk manier met elkaar samen. Over 2023 behaalden de Herbergiers een algemeen waarderingscijfer van 8,7. De hoge waardering heeft betrekking op het wonen, de verzorging, de sociale contacten, de bejegening en de communicatie. Daarnaast beveelt 95% van de contactpersonen de Herbergier aan.
Bron: Herbergier