Het Generiek Kompas ‘Samen werken aan kwaliteit van bestaan’ is ontworpen door zeventien partijen, waaronder BVKZ. Het Kompas geeft richting aan de beweging naar passende zorg voor mensen met een brede ondersteuningsvraag in de langdurige zorg het zorgdomein en het sociaal domein. Thuis, in het verpleeghuis of ergens daar tussenin. Ongeacht de plek waar iemand woont als er zorg wordt geleverd, wordt het Generiek Kompas het uitgangspunt voor de kwaliteit van de te leveren professionele zorg. Het Kompas vervangt de drie huidige kwaliteitskaders: verpleeghuiszorg, wijkverpleging en het addendum voor Wlz-zorg thuis.
Generiek Kompas - Samen werken aan kwaliteit van bestaan
Het Generiek Kompas stimuleert een open gesprek en een brede blik op kwaliteit van bestaan. Het legt meer dan voorheen nadruk op het voorkomen van een grotere zorgvraag, door te kijken wat ouderen zelf, of samen met hun netwerk, kunnen en hoe de zorg daarop kan aansluiten. Zo ligt de regie meer bij mensen en hun netwerk, wat bijdraagt aan kwaliteit van bestaan. Beschikbare professionele zorg en ondersteuning kan op deze manier zo goed en efficiënt mogelijk worden ingezet.
Bouwstenen Generiek Kompas
- Het kennen van de wensen en behoeften
- Het bouwen van netwerken
- Het werk organiseren
- Leren en ontwikkelen
- Inzicht in kwaliteit
Bouwsteen 1 - Het kennen van de wensen en behoeften
Goede zorg begint met een open gesprek dat de mens centraal stelt. Het gesprek richt zich op wat echt belangrijk is voor iemand, rekening houdend met persoonlijke wensen, leefstijl en behoeften. Dit gaat verder dan lichamelijke gezondheid en omvat ook emotioneel, mentaal en sociaal welzijn.
Ter ondersteuning
Bouwsteen 2 - Het bouwen van netwerken
In ieder leven ontstaan zorgvragen, van een vraag naar een helpende hand tot een intensieve zorgvraag. Bij het zoeken naar antwoorden kunnen hulpmiddelen en technologie, mantelzorgers, naasten en vrijwilligers en eventueel aanvullend professionals zorg bieden. Samen vormen ze een netwerk.
Ter ondersteuning
Voorbeelden
Bouwsteen 3 - Het werk organiseren
Beschikbaarheid van medewerkers, technologie en informele zorg en een passende deskundigheidsmix zijn afgestemd op de zorgvraag en context. Dit vraagt om samenwerking, afgestemde deskundigheid en het werken volgens professionele standaarden en richtlijnen.
Ter ondersteuning
De handreiking passende deskundigheidsmix is in ontwikkeling.
Bouwsteen 4 - Leren en ontwikkelen
Leren en ontwikkelen is een gezamenlijke opdracht voor individuele professionals, het netwerk van mensen met een zorgvraag, teams, management en bestuurders. Zij werken samen met cliëntenraden, beroepsorganisaties en andere partijen.
Ter ondersteuning
Bouwsteen 5 - Inzicht in kwaliteit
Het jaarlijkse kwaliteitsbeeld (tellen en vertellen) geeft een beeld van de kwaliteit vanuit de organisatie. Het is een terugblik, een vooruitblik en een reflectie. Hierbij is in ieder geval aandacht voor de vier bovengenoemde bouwstenen. Dit kwaliteitsbeeld moet elk jaar voor 1 juni aangeleverd worden via de gegevensmakelaar en gepubliceerd op de eigen website.
Daarnaast zijn organisaties verplicht ieder jaar een ervaringsmeting uit te voeren. De meting gebeurt tussen 1 januari en 31 december.. Organisaties mogen zelf kiezen of ze de meting één keer per jaar doen of het hele jaar door. Ze mogen ook kiezen of ze zelf meten of een bureau vragen om te meten. De meting moet passen bij de mensen met een zorgvraag en hun mantelzorgers. Meedoen is altijd vrijwillig.
Vanaf 2025 gebruiken alle organisaties dezelfde vragenlijst. Deze lijst heeft 10 vragen voor de persoon met een zorgvraag, 2 vragen voor de mantelzorger, 2 open vragen en 1 algemene tevredenheidsvraag.
Ter ondersteuning
Speciaal voor BVKZ leden hebben we voor de ervaringsmeting Generiek Kompas een versie ontwikkeld die u direct kan invullen. Het document vindt u verderop op deze pagina.
Meer informatie