Als zorgaanbieder streeft u naar het leveren van veilige zorg. Dit begint bij het creëren van een veilige omgeving en door het melden van (bijna-)incidenten en calamiteiten. Wanneer deze meldingen zorgvuldig worden geanalyseerd, kan de oorzaak van het incident of de calamiteit, worden achterhaald. De aanpak van de analyse is mede afhankelijk van de ernst van het letsel van de cliënt en de samenhang van de kwaliteit van de verleende zorg.
Door verbetermaatregelen op te stellen, die aansluiten op de gevonden oorzaken, wordt niet alleen eenzelfde incident of calamiteit, maar ook gerelateerde (bijna-)incidenten in de toekomst voorkomen. Wanneer de getroffen maatregelen na verloop van tijd worden geëvalueerd, ontstaat een PDCA-cyclus. Hierdoor is het mogelijk om, samen met de betrokkenen, te leren en verbeteren en zo bewust aan veilige zorgverlening te werken.
Om u goed te informeren over het belang van leren van incidenten en calamiteiten, het inzetten van verbeteringen en hoe u dit binnen uw organisatie kunt vormgeven, organiseren we een digitale kennisbijeenkomst. In de bijeenkomst is er gelegenheid voor interactie en kunt u uw vragen stellen.