Zoeken
Sluit dit zoekvak.
Zoeken
Sluit dit zoekvak.

BVKZ Kennisbijeenkomst – HKZ Kleine organisaties

BVKZ Kennisbijeenkomst – HKZ Kleine organisaties

Kijk de BVKZ Kennisbijeenkomsten terug.
Voor organisaties die al gecertificeerd zijn op de HKZ-norm voor Kleine organisaties versie 2010, geldt een ruime overgangsregeling. Deze houdt in dat organisaties de gelegenheid krijgen om tot 5 oktober 2023 over te stappen op de nieuwe versie. Onze expert raadt u aan om al in een vroeg stadium met de certificerende instelling te bespreken wat een geschikt moment is om over te stappen. Dit kan bijvoorbeeld zijn tijdens een her-certificatie of één van de vervolgaudits.
Om u goed te informeren over de relevantie voor kleinschalige aanbieders organiseren wij in samenwerking met Kleemans een webinar. Tijdens de bijeenkomst is er gelegenheid voor interactie en het stellen van vragen.

Onderaan deze pagina kunt u de opname terugkijken.

Vraag en antwoord

De HKZ norm stelt dat er medezeggenschap binnen de organisatie geregeld moet zijn. Wat als er geen medewerkers zijn?
Dan hoeft hier vanzelfsprekend verder geen actie op genomen te worden.

Voldoe je aan de norm als er niets is geregeld op het gebied van medezeggenschap?
Nee, dan voldoet u niet aan de norm.

Uitvoeren van risicoanalyse: welke methoden zijn daarvoor beschikbaar?

  • Om een risicoanalyse op te stellen over de eigen organisatie wordt vaak een SWOT-analyse gebruikt, ook wel sterkte-zwakte analyse genoemd. Movisie heeft daar een overzichtelijk document over op gesteld.
  • Om vooraf de risico’s van zorgprocessen in beeld te brengen kan een Prospectieve Risico Inventarisatie gemaakt worden (PRI).


Klopt het dat het medewerkerstevredenheidsonderzoek eens per drie jaar uitgevoerd moet worden?
Nee, de norm geeft geen specifieke termijnen. Het moet regelmatig plaatsvinden, in de praktijk is dat vaak elke twee jaar.

Als er een audit is geweest en de auditor constateert een aantal afwijkingen. Hoe ziet dan een plan van aanpak er uit om dit op te pakken?
Hier is geen standaard aanpak voor. Sommige certificeerders geven zelf een aantal voorwaarden mee waaraan een plan van aanpak moet voldoen. Elementen zijn altijd:

  • Probleemanalyse van de geconstateerde afwijking
  • Voor de oorzaken een oplossing bedenken en beschrijven
  • Een tijdspad aangeven wanneer welke stappen van de oplossing wanneer door wie gezet worden
  • Evaluatie inplannen als de maatregelen zijn uitgevoerd
  • Afspraak over (tussentijdse) rapportage aan de certificeerder


Behoefte aan een overzicht/inzicht om het certificeringsproces op te starten. Wij hebben nog geen kwaliteitsnorm en totaal geen ervaring.

  • Een start kan zijn om op het kennisplein van BVKZ te kijken naar de verschillende certificeringsmogelijkheden om zo te bepalen welke het beste bij je organisatie past.
  • Ga vervolgens op zoek naar de certificeerder die bij u past (al deze organisaties vindt u ook terug op het overzicht dat op het kennisplein staat)
  • Vervolgens kunt u de norm die u gekozen hebt aanschaffen en deze doornemen.
  • Veel van de benodigde documenten binnen de certificering zijn ook op onderwerp terug te vinden op het kennisplein van BVKZ. Deze kunnen u helpen om zaken op orde te brengen of te checken.
  • Afhankelijk van uw mogelijkheden, kunt u ervoor kiezen om een bureau/adviseur uw organisatie te laten ondersteunen, maar u kunt het natuurlijk ook zelf doen.

Alleen leden

Wilt u dit artikel graag lezen?

Alleen BVKZ leden hebben toegang tot onze kennisdocumentatie, e-learnings en digitale kennisbijeenkomsten. Wilt u ook toegang? Word dan lid van BVKZ.

Waarom lid worden? Bekijk de voordelen

Inloggen op Mijn BVKZ en Kennisplein

Om toegang te verkrijgen tot Mijn BVKZ en het volledige Kennisplein dient u lid te zijn van onze branchevereniging. Bent u geen lid? Klik dan op de gele knop ‘Lid worden’. 

Inloggen